Interactieve media
Van audiotours tot serious gaming. Van Extended Reality tot mobiele applicaties. Met interactieve media breng je tentoonstellingen tot leven en (ver)leid je het publiek.
Wat is ‘Interactieve media’?
Interactieve media zijn media waarbij de inhoud reageert op de acties van de gebruiker. Het doel van interactieve media is om het publiek actief te betrekken en een bepaalde mate van autonomie te geven. Zo sluit beschikbare content beter aan bij behoeftes en interesses van individuen en (nieuwe) doelgroepen.
Interactieve media zijn een waardevolle toevoeging aan museale publiekspresentaties en kunnen een belangrijke rol spelen bij publieksbegeleiding. Welk medium (vorm) je kiest, is afhankelijk van het te vertellen verhaal (inhoud).
- Gebruik je de (traditionele) audiotour of verrijk je de presentatie met een multimediale iPad-tour?
- Maak je gebruik van analoge spelvormen of zet je in op serious gaming?
- Kan virtual reality iets toevoegen aan de publiekspresentatie?
Bij de inzet van interactieve media spelen bovenstaande vragen een rol. Ook vragen rondom gebruiksgemak, doelgroep en natuurlijk financiële haalbaarheid zijn van belang.
Hoe kan Erfgoed Gelderland helpen?
Elk museum is anders en vraagt om een andere aanpak. Erfgoed Gelderland heeft ervaring met verschillende soorten projecten en kan helpen om tot antwoorden te komen op bovenstaande vragen. Daarnaast kunnen we adviseren over praktische vraagstukken, helpen we technische mankementen op te lossen – en komen we er zelf niet uit, dan hebben we een breed netwerk aan leveranciers en productiebedrijven.
Het resultaat
Ons doel is om te helpen jouw goede idee tot een mooi resultaat om te zetten. Dat kan op verschillende manieren en met verschillende eindproducten, zoals documentaires, applicaties, games of routes. Een aantal voorbeelden van de resultaten die de interactieve media-projecten van Erfgoed Gelderland hebben opgeleverd:
- Stoomgemaal de Tuut – multimediale iPad-tour
- Schatkamers van Gelderland – online 3D-replica’s en VR Game
- De Bourgonjetoren – belevingsconcept Hendrikje en de Heimelijke Hanzeaat
- Innovatie Musea Ede – multi-touch tafel- en mobiele applicaties
- Sofias Smuggling – grensoverschrijdende mobiele game voor Duitse en Nederlandse jongeren
- Samenwerking Hogeschool Arnhem en Nijmegen – doorlopend studentenproject rondom prototypes van interactieve media-ervaringen
- Edese Erfgoed Experience – educatieve VR-animaties over bevrijding Ede en de Airborne
- Het Verloren Verhaal van Gelderland – escape routes door zes Gelderse musea
Interesse in een brainstormsessie? Of wil je graag meer voorbeelden leren kennen, inspiratie opdoen en de mogelijkheden verkennen? Schroom dan niet om contact op te nemen met collega Erik van Vliet.