Verdiepingspagina Digitale Kanalen

Tegenwoordig is alleen persbenadering alleen niet voldoende om nieuws te communiceren met de buitenwereld: uw organisatie moet ook zichtbaar zijn via eigen digitale kanalen. Behalve offline promotiemiddelen, zoals posters en uw periodiek, kunt u online communiceren met uw doelgroep(en). Welke online communicatiemiddelen u kiest is uw eigen keuze en uiteraard afhankelijk van medewerkers en/of vrijwilligers.

De basis is een website en eventueel een bijbehorende nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief kunt u intern onder uw leden verspreiden, maar ook extern naar geïnteresseerd publiek dat zich via uw website inschrijven inschrijven. Daarnaast kunt u gebruik maken van sociale media. Met sociale media kunt u extra publiek trekken.

Eigen website maken

Wilt u een website maken zonder een professional in te schakelen? Er zijn heel veel aanbieders van gratis websites. Neem eens een kijkje op een van de volgende websites: www.wordpress.com, www.weebly.com, www.wix.com.

Als u uw eigen website maakt, vraag dan ook een eigen domeinnaam aan. Deze kunt u bijvoorbeeld aanvragen via strato.

Nieuwsbrief websites

U kunt uw nieuwsbrief gewoon als e-mail opstellen, maar er zijn ook websites waar u gratis en gemakkelijk een opgemaakte nieuwsbrief kunt maken. U kunt uit diverse mooi vormgegeven voorbeelden kiezen en deze vullen met uw teksten en foto’s. U maakt vervolgens een contactenlijst om uw nieuwsbrief in één keer te verzenden.

Een bekend voorbeeld is www.mailchimp.com

Extra sociale media tips

Genereer meer “website traffic” oftewel websiteverkeer door ervoor te zorgen dat uw sociale media volgers doorklikken naar uw website. Promoot bijvoorbeeld een artikel of nieuwsbericht dat op uw website staat via een facebookpost.

Bij de statistieken van uw facebookpagina kunt u zien welke berichten de meeste mensen bereiken en de meeste likes hebben. Zo kunt u zien wat voor een soort berichten uw volgers leuk vinden.

U kunt incidenteel of met regelmaat op uw sociale media kanalen posten. Een manier om met regelmaat te posten is door gebruik te maken van “rubrieken”. U wilt bijvoorbeeld twee keer per week iets posten. Op dinsdag post u een standaard een nieuwsbericht of artikel en op vrijdag post u altijd iets visueels: een archieffoto of foto waarmee u een kijkje achter de schermen geeft.

Wees creatief met de onderwerpen waar u over post. Gebruik archiefmateriaal om uw volgers vragen te stellen, ‘herkent u dit nog?’ of ‘weet u wat dit is?’. Interactie is heel belangrijk op sociale media. U kunt uw lezers laten raden wat een bepaald dialectwoord betekent of u kunt ze een kijkje achter de schermen geven. Daarnaast kunt u natuurlijk toekomstige activiteiten en publicaties promoten. Spoor uw volgers aan uw volgende lezing bij te wonen of om uw volgende boek te kopen. Verder kunt u met een leuke introductie en een link uw volgers prikkelen om een nieuw artikel op uw website te gaan lezen. De mogelijkheden zijn eindeloos. U merkt vanzelf op welke posts uw volgers het meest enthousiast reageren.

Wilt u iets promoten op sociale media? Dit kan door leuke berichten erover te maken, maar u kunt ook adverteren op facebook! Door een facebookadvertentie zal u facebookgebruikers bereiken buiten de mensen die uw pagina al volgen, zo bereikt u een nieuw en breder publiek. U kunt zelf bepalen hoeveel geld u hieraan uitgeeft en welke doelgroep u wilt bereiken. U kunt onder andere instellen waar de doelgroep die u wilt bereiken woont en wat hun interesses zijn.