Erfgoedfestival Kick-off: workshops en meer

Tijdens de Kick-off van het erfgoedfestival Gelderland Grensland op vrijdag 10 november worden verschillende workshops aangeboden in twee workshoprondes. Je kunt je ter plekke inschrijven voor deze workshops. Op deze pagina kun je  alvast inspiratie opdoen. De workshops op deze pagina zijn nog niet compleet en worden regelmatig bijgewerkt, houd daarom deze pagina daarom goed in de gaten!

Crowdfunding: hoe doe je dat?

Crowdfunding is een moderne manier om geld binnen te halen voor projecten. Zeker in de culturele en creatieve sector blijkt het een succesvolle manier te zijn. Met crowdfunding spreek je vooral de particulier aan, waarbij je gebruik maakt van een grote hoeveelheid verschillende (sociale) media. Servaas Beunk is ervaringsdeskundige met een geslaagde crowdfundingsactie voor het 3 Oever Festival, afgelopen september. In zijn workshop zal Servaas, vanuit zijn ervaring, in vogelvlucht het proces van 1e idee tot (succesvolle) afsluiting doorlopen.

Bekijk hier de presentatie.

Aandacht! Maak je activiteit zichtbaar

Hoe promoot je een activiteit die tijdens het erfgoedfestival Gelderland Grensland wordt gehouden? Hoe betrek je je omgeving goed bij het evenement?
Hoe zorg je voor voldoende bezoekers? Welke kernboodschap zet je in? Tijdens de workshop Met Factor C leert Climmy Hanssen je hoe je een goede basis legt voor je communicatiestrategie. Ook krijg je tips voor de praktische uitvoering en de inzet van media, mensen en middelen om je activiteit zichtbaar te maken.

Bekijk hier de presentatie.

Bloggers als publiekstrekker

Bloggers kunnen van enorme kracht zijn bij de marketing en promotie van een evenement, culturele activiteit of attractie. Vaak wordt hierbij gedacht aan de korte termijn ‘even 10 bloggers uitnodigen’ in plaats van een structurele samenwerking. Dat stelt Sanne Bakker (1989), eigenaar van ensanne.nl een creatief contentmarketing bureau in de leisure sector. Zij zal de verschillende soorten social influencing toelichten, maar vooral dieper ingaan op bloggen, vloggen en Instagrammen. Het afgelopen jaar bedacht Sanne onder andere in opdracht van VVV Zuid-Limburg en Maastricht Marketing de grootse campagne ‘Limburg lonkt, 3 maanden op blogsabbatical’. Ook voor Regio Arnhem-Nijmegen, Gelderse streken, Visit Veluwe, Connect Limburg, Amersfoort Citymarketing, Bezoek Westland zette ensanne al bloggers in. Maar er zijn volop kansen om nog meer op structurele basis te doen met bloggers. Sanne is naast ondernemer zelf ook actief reisblogger en kan vanuit zowel de blogger als contentmarketeer het belang van blogs in de contentmarketingmix belichten. Dit zal zij doen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden en uiteraard ook stil staan wat het nu uiteindelijk oplevert. Je ontvangt praktische tips, tricks, do’s en don’t die je tijdens het aankomende festival kunt gebruiken.

Succesvol samenwerken

Door samen te werken met anderen ben je zichtbaarder, promotie brengt meer teweeg. Samen met anderen kom je soms tot nieuwe en creatieve ideeën, het kan je verder brengen. Samenwerken leidt ook vaak tot een snellere toegang tot subsidies. Goede redenen dus om een samenwerkingspartner te zoeken en samen aan de slag te gaan. Toch gaat het ook wel eens mis, zijn beide partijen achteraf toch niet zo tevreden….
In deze workshop verkent u samen met Liesbeth Tonkens de zoete en soms bittere kanten van succesvol samenwerken en krijgt u een aantal inspirerende voorbeelden en tips om direct toe te passen.

Bekijk de presentatie hier.

Sponsoring: wat is jouw tegenprestatie?

Sponsoring is samenwerken met het bedrijfsleven. Dat betekent niet vragen om geld! De vraag is juist hoe jouw organisatie het probleem van een bedrijf kan oplossen. Meedenken en oplossingen bieden waar het bedrijf wat aan heeft. In deze interactieve workshop krijg je praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan. We gaan aan de slag met het formuleren van tegenprestaties, zoekrichtingen en geven tips voor het benaderen van bedrijven. Petra Hoogerwerf is expert en pionier op het gebied van fondsenwerving . Met haar bureau Veleda wist ze inmiddels al miljoenen binnen te halen voor tal van (culturele) organisaties. Ze schreef Vonk! Fondsen werven met hoofd en hart (2013) en Echte winst (2017) met tal van aansprekende voorbeelden.

Hoe vind ik mijn toeristische partner?

Hoe enthousiasmeer je de toeristische sector voor de activiteiten van het erfgoedfestival ‘Gelderland Grensland’? Wat kan je doen om de toeristische sector te betrekken, maar ook hoe maak je verbinding? Bastiaan Overeem, Programma Manager, werkzaam bij het Regionaal Bureau Toerisme Arnhem, Nijmegen en Veluwe (RBT KAN) gaat hier met de deelnemers aan deze workshop dieper op in. Erfgoedinstellingen dragen bij aan het toeristische product in Gelderland. Met de kennis en expertise van de professionals en vele vrijwilligers kan invulling worden gegeven aan de beleving van bezoekers. Bastiaan gaat de interactie aan met de deelnemers om tot praktische handreikingen te komen voor het komende erfgoedfestival.

Bekijk hier de presentatie.

Inspiratiesessie publieksactiviteiten: Van idee tot…..

De workshop ‘Van idee tot….’ is speciaal bedoeld voor nieuwe partners die nog niet besloten hebben wat ze precies willen organiseren in het kader van het festival. In kort tijdsbestek laat Frederieke Jeletich-Visser een aantal inspirerende voorbeelden zien om van een bestaand (of voor de hand liggend) inhoudelijk idee een bijzondere activiteit te maken. Daarna gaan de deelnemers zelf aan de slag met het uitwerken van een aantal ideeën die ter plekke kunnen worden ingebracht. Frederieke werkt als zelfstandig kunsthistoricus en cultureel ondernemer. Samen met Dolly Verhoeven en Liesbeth Tonckens stelde zij ‘Van idee tot tentoonstelling, praktische hulp bij het voorbereiden en realiseren van tentoonstellingen’ samen, waarbij ook trainingen worden verzorgd.

Bekijk de presentatie hier.

Verder lezen over erfgoedfestival Gelderland Grensland kan hier.