Nieuwe app Hanze Quest in Stedelijk Museum Zutphen
Tijdens de Museumnacht lanceerde Stedelijk Museum Zutphen een gloednieuwe app: de Hanze Quest. De app biedt spelenderwijs informatie over de geschiedenis van de Hanze. De Hanze Quest is gemaakt in samenwerking met de studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. We blikken hier terug op de samenwerking tussen het museum en de studenten. Erfgoed Gelderland sprak hiervoor met Pascale Hage, student aan de HAN, en Francine Oonk, medewerker educatie bij Musea Zutphen.
Van idee tot prototype
De nieuwe app Hanze Quest is een van de resultaten van de samenwerking tussen de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Erfgoed Gelderland en Gelderse musea. Vanuit deze samenwerking – binnen de module ‘Ontwerpen van een ervaring’ – richten de HAN-studenten van Communication & Multimedia Design zich op het ontwerpen van innovatieve, interactieve toepassingen en/of installaties voor musea. Het resultaat van de samenwerking: een prototype van een digitale toepassing voor het museum. Vanuit deze opdrachtomschrijving ging een groep studenten van de HAN dit jaar aan de slag bij het Stedelijk Museum Zutphen.
Voor jongeren, door jongeren
Francine Oonk, medewerker educatie van Musea Zutphen, vertelt over de totstandkoming van deze samenwerking met de HAN-studenten. Met het Hanzejaar in het vooruitzicht wilde het museum graag meer jongeren bereiken. ‘Wil je iets maken voor jongeren? Betrek dan jongeren in het proces’, vertelt Francine Oonk. Zij diende daarom samen met haar collega Raïssa Velders deze opdracht in bij Erfgoed Gelderland en de HAN, die het op hun beurt voorlegden aan de HAN-studenten.
Twee groepen studenten waren enthousiast over het project bij het Stedelijk Museum Zutphen, waaronder de groep van Pascale Hage. Pascale: ‘We wisten nog niet heel veel over de Hanze, daarom leek het ons juist leuk om hier een project over te doen. We wilden een interactieve toepassing maken die uitdagend was voor meerdere leeftijden en die aansloot bij de interesses van jongeren. Zo kwamen we uit bij een app die spelenderwijs de objecten uit de collectie van het museum introduceert bij het publiek.’
Waardevolle samenwerking
Francine Oonk vertelt enthousiast over de samenwerking met de studenten. ‘Het allerleukste was dat de studenten ook vaker terugkwamen naar het museum. Het is mooi om te zien hoe de studenten zich binden aan de locatie en aan de collectie’. De studenten brachten ook nieuwe en verfrissende ideeën met zich mee voor het museum. Francine Oonk: ‘Het is zo tof om met jongvolwassenen te werken. Zij durven out-of-the-box te denken en leveren hiermee waardevolle input.’
Pascale Hage was aangewezen als contactpersoon in de samenwerking tussen het museum en de studenten. ‘De samenwerking en communicatie met het Stedelijk Museum Zutphen verliep goed. Onze opdrachtgevers namen ons serieus, gaven feedback en waren erg enthousiast over onze ideeën.’
Speurtocht naar de Hanze
Tijdens de Museumnacht werd de app gelanceerd voor het publiek. Pascale Hage was erbij. ‘Het is heel leuk om de app terug te zien in het museum. Het is fijn dat de opdrachtgevers tevreden waren, dat geeft veel energie’, vertelt Pascale. Inmiddels wordt de app nog verder aangepast zodat het in de toekomst duurzaam geïmplementeerd kan worden in de publiekspresentatie van het museum. In deze trailer vind je alvast een preview van de nieuwe app.
Meer prototypes
In het laatste semester van studiejaar 2022-2023 hebben ruim 40 studenten gewerkt aan interactieve publieksbelevingen bij erfgoedorganisaties. 11 groepen hebben hun tanden gezet in vijf echte opdrachten uit het Gelderse erfgoedveld. De studenten hebben prototypes ontwikkeld waarbij gamificatie en storytelling centraal staan. Afgelopen juni presenteerden ze hun ideeën aan deze opdrachtgevers en aan Erfgoed Gelderland. Benieuwd naar de andere prototypes? Lees hier het nieuwsbericht. Wil je meer weten over de samenwerking tussen de HAN, Erfgoed Gelderland en Gelderse musea, kijk dan op onze projectpagina.
Heb je als museum of erfgoedorganisatie zelf een communicatieprobleem waarbij digitale media een mogelijke oplossing kan bieden? Neem dan contact op met Henriette Kosse of Erik van Vliet voor meer informatie over deelname aan dit project.