Erfgoed Gelderland Jaaroverzicht 2021

De coöperatie Erfgoed Gelderland, bestaande uit 243 erfgoedorganisaties, vertelt het verhaal van de regio, samen en in samenhang. We vertellen dit verhaal aan de hand van erfgoedcollecties en verbinden het met actuele thema’s in de samenleving, onder het motto: Samen verleden toekomst geven. En dat deden we ook in 2021 weer op een hoop manieren.

Introductie

Ook al waren er voor het tweede achtereenvolgende jaar allerlei beperkingen die de Gelderse erfgoedinstellingen voor problemen stelden, toch hebben we ook goede herinneringen aan 2021. Een greep uit de hoogtepunten: we ontdekten het belang van de prachtige middeleeuwse muurschilderingen in de Remigiuskerk van Hengelo, die werden opgenomen in de vijftig sleutelwerken van de Gelderse kunst. We reikten opnieuw de Gelderse Roos Prijs uit aan twee bijzondere Gelderse erfgoedprojecten. En anders dan in 2020 kon het Erfgoedfestival dit keer ook op locatie plaatsvinden, met schitterende successen als het doeboek voor volwassenen Zwerfgoed en de ode van Ellen ten Damme aan Harderwijk. Lees verder over deze en andere bijzondere activiteiten in ons jaaroverzicht.

Liesbeth Tonckens en Marc Wingens, directeur-bestuurders van Erfgoed Gelderland

Het jaar 2021 in cijfers

Samen verleden toekomst geven

Samenwerken zit Erfgoed Gelderland in het bloed. Natuurlijk met de coöperatieleden, maar ook met partners, zowel binnen als buiten Gelderland en zowel binnen als buiten het erfgoedveld. Onze belangrijkste partners: Provincie Gelderland, CultuurOost, Rijnbrink, Radboud Universiteit, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Saxion Deventer, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen en Omroep Gelderland.

Maar er is veel meer: vanuit het project Regio is Groei werken we tegenwoordig nauw samen met Erfgoed Brabant en Erfgoedhuis Zuid-Holland ter ondersteuning van erfgoedvrijwilligers en erfgoedparticipatie. Ook de andere erfgoedhuizen, verenigd in OPEN (Overleg Provinciale Erfgoedinstellingen Nederland), sloten zich hier in 2021 bij aan. Op landelijk niveau werken we ook samen in o.a. LCM (Landelijk Contact Museumconsulenten) en met de RCE (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed), op het gebied van digitalisering met DEN (Digitaal Erfgoed Nederland) en NDE (Netwerk Digitaal Erfgoed), en over de grens met de Europese erfgoed-ngo Europa Nostra en voor het jongerennetwerk The Future is Heritage.

Foto: Deelnemers aan de Field School 2021 van The Future is Heritage

Ontwikkelen en vernieuwen

Om het Gelders erfgoed toegankelijk en zichtbaar te houden, is kennis nodig. Erfgoed Gelderland biedt scholing, lezingen, workshops en advies aan over actuele ontwikkelingen in het erfgoedveld. We denken mee over het digitaliseren van erfgoedcollecties en vernieuwende presentatievormen. Met als doel: een inclusieve en toekomstbestendige erfgoedsector, gestoeld op gedeelde expertise.

Foto: collage van gescande objecten voor Schatkamers van Gelderland

Hoe wij in 2021 ontwikkelden en vernieuwden

CollectieGelderland

Met CollectieGelderland maken we, samen met de bijna 80 deelnemende organisaties, een schat aan Gelders erfgoed zichtbaar. In 2021 bestond CollectieGelderland.nl twintig jaar. In 2001 lieten de eerste vijf Gelderse musea enkele honderden collectiestukken zien op het digitale platform, toen nog igem.nl genoemd. Twintig jaar verder zijn er maar liefst 78 organisaties aangesloten en zijn er ruim een half miljoen historische objecten te bewonderen. Dit jaar hebben 75.000 gebruikers deze digitale collectiestukken bekeken. Elf nieuwe leden – en zodoende elf nieuwe Gelderse collecties – hebben zich dit jaar aangesloten bij het netwerk.

Schatkamers van Gelderland

Binnen het project Schatkamers van Gelderland werkten ruim dertig Gelderse erfgoedinstellingen samen om bijzondere collectiestukken door heel Gelderland digitaal bij elkaar te brengen. In 2021 zijn zeventig 3D replica’s gemaakt van objecten uit Gelderse collecties. Deze replica’s zijn virtueel tentoongesteld op CollectieGelderland.nl en door 6.335 bezoekers bekeken. Daarnaast werden deze replica’s gebruikt voor de nieuwe rondreizende Schatkamers van Gelderland VR Game. Deze game reist sinds de zomer van 2021 langs Gelderse musea en is inmiddels al op negen locaties geweest. Een feestelijk moment in 2021: op 8 december speelde het 500e team op Kasteel Doorwerth de Schatkamers VR Game. Bekijk onderstaande video voor een impressie van de game.

Trailer VR Game Schatkamers van Gelderland
Sleutelwerken van Gelderland

De vijftig sleutelwerken van Gelderland zijn in 2021 bekend geworden. Erfgoed Gelderland ging in opdracht van provincie Gelderland op zoek naar de vijftig belangrijke kunstwerken die zijn voortgekomen uit 600 jaar aan Gelderse kunstproductie. Een bijzondere selectie kwam tot stand, van schilderijen tot kunstinstallaties, van de middeleeuwen tot nu. Voor het vijftigste sleutelwerk werd het publiek ingeschakeld. De oproep luidde: wat moet het vijftigste sleutelwerk van Gelderland worden? Iedereen kon een idee opperen. Uit de inzendingen is vervolgens het vijftigste sleutelwerk gekozen: de wandschilderingen in de Hengelose Remigiuskerk, een van de oudste overgebleven voorbeelden van Nederlandse wandschilderkunst.

Video-oproep oktober 2021: wat wordt het vijftigste sleutelwerk van Gelderland?
Scholing

Scholing is een belangrijk onderdeel van onze projecten. Denk aan symposia rondom digitalisering, lezingen over het slavernijverleden in collecties of webinars over marketing en communicatie. In 2021 zijn er in totaal 30 trainingen en scholingsactiviteiten georganiseerd met een totaal aan 264 deelnemers. Ook organiseerden we rondom het thema oral history het mini-symposium ‘Iedereen Vertelt’, waar werd gekeken naar de bijdrage van oral history voor een divers en compleet publieksverhaal. Daarvoor werd met verschillende leden een pamflet opgesteld, dat inspiratie en handvatten biedt om aan de slag te gaan met oral history. Naast (online) workshops, lezingen en symposia, beschikt Erfgoed Gelderland over een e-learningsplatform, dat in 2021 is uitgebreid naar Zuid-Holland en Brabant. In totaal hebben 136 mensen in 2021 onze e-learning modules gevolgd.

Sporen van het Slavernijverleden

Sporen van Slavernijverleden maakt het Gelders slavernijverleden zichtbaar. Dit gebeurt onder meer via online lunchlezingen voor een breed publiek, trainingen voor musea en docenten, en door onderzoek. De onderzoeksgroep voor het project heeft inmiddels een database met 100 mogelijke sporen aangelegd voor verder onderzoek naar het Gelderse slavernijverleden. Dit leidde in 2021 tot verschillende nieuwe publicaties als het ‘Spoor van de Maand’ op mijnGelderland én tot de samenwerking met het landelijke platform www.mappingslavery.nl. Daarnaast werkte het team mee aan de handreiking van de RCE, ‘Onderzoek naar sporen van slavernij en het koloniale verleden in de collectieregistratie’. De handreiking werd in september 2021 gepubliceerd en dient als handvat voor organisaties die onderzoek willen doen naar het slavernijverleden en kolonialisme in hun eigen collecties.

Verhaal van Gelderland

Ook dit jaar zijn er veel activiteiten ondernomen om het Verhaal van Gelderland op de kaart te zetten. Via verschillende deelprojecten willen we de geschiedenis van Gelderland zichtbaar maken voor het brede publiek. Samen met Rozet ondersteunen we historische verenigingen met het digitaliseren en online publiceren van periodieken. In 2021 deden we dit samen met drie historische verenigingen. Daarnaast heeft de voortgang van de vierdelige boekenreeks Verhaal van Gelderland, onder leiding van Dolly Verhoeven, enorme sprongen gemaakt in 2021. Tijdens een symposium op 12 februari hebben de auteurs van Verhaal van Gelderland alvast een tipje van de sluier opgelicht: hier vertelden zij hun verhaal voor een breder geïnteresseerd publiek met 155 deelnemers. De publicatie van het Verhaal van Gelderland komt nu steeds dichterbij.

Het Gelders erfgoed laten zien

De geschiedenis van Gelderland is opgebouwd uit duizenden collectiestukken, onderzoeken, verhalen en erfgoedorganisaties. Erfgoed Gelderland werkt samen met de leden van de coöperatie aan de zichtbaarheid van deze onderdelen en wil laten zien hoe deze zich tot de Gelderse geschiedenis en daarmee tot elkaar verhouden. Op die manier stimuleren we impact en ontdekken we telkens weer nieuwe manieren om het Gelders erfgoed te bekijken.

Foto: Katinka Polderman en Sophie Reinders tijdens het Erfgoedfestival (Fotografie: Kim Kok)

Hoe wij het Gelderse erfgoed in 2021 lieten zien

MijnGelderland

Meer dan 430.000 mensen wisten de weg naar verhalenwebsite mijnGelderland.nl het afgelopen jaar te vinden. Daarmee blijft het aantal gebruikers stijgen. Samen hebben zij meer dan een miljoen pagina’s bezocht. Ook het aantal verhalen op de website blijft groeien en steeg, mede dankzij de inzet van vrijwilligers, met 382 nieuwe verhalen naar maar liefst 3825 verhalen over de Gelderse geschiedenis. Daarnaast startte de redactie van mijnGelderland in 2021 in samenwerking met verschillende canoncommissies met het herzien van de lokale canons. De canons van Groesbeek en Lochem zijn inmiddels vernieuwd. Ook in onder andere Tiel, Nijmegen, Ermelo en Nijkerk wordt hieraan gewerkt. Daarbij is zowel aandacht voor diversiteit en digitalisering als voor het schrijven van toegankelijke teksten.

Gelderse Roos Prijs

Elke twee jaar reikt Erfgoed Gelderland de Gelderse Roos Prijs uit. Deze erfgoedprijs is er voor erfgoedprojecten en activiteiten met impact. Wegens de coronacrisis stond in de editie van 2021 de vraag centraal: Wat heeft u het afgelopen jaar gedaan om in contact te blijven met uw vrijwilligers en uw publiek? Uit de 24 bijzondere inzendingen werden twee winnaars gekozen. Het project met de meeste publieksstemmen en daarmee de winnaar van de Gelderse Roos Publieksprijs 2021, is het boek en de bijbehorende website: ‘Elburg en Omstreken in Oorlogstijd, 1940-1945’, van de Oudheidkundige Vereniging Arent thoe Boecop. Rozet en Muziektheater De Plaats overtuigden de jury en wonnen de Gelderse Roos Juryprijs 2021 met het muziektheaterspektakel ‘Op het Puin’.

Winnaars van de Gelderse Roos Prijs 2021. Animatie door Laura Zoon.
Erfgoedfestival

Kunstenaars veranderen onze blik. Ze verrassen en laten ons nadenken. Daarom koppelde het Erfgoedfestival in 2021 opnieuw verschillende kunstenaars en artiesten aan bijzondere erfgoedlocaties. Als artists-in-residence lieten onder andere Ellen ten Damme, Remy van Kesteren en Rico zich inspireren door het thema van de Maand van de Geschiedenis ‘Aan het werk’ en de verschillende Gelderse erfgoedlocaties waar zij in de zomer verbleven. Het festival resulteerde in een divers repertoire van bijzondere eindproducten, waaronder het doeboek voor volwassenen Zwerfgoed door Katinka Polderman, een krachtig essay over de verdrietige geschiedenis van het Apeldoornsche Bosch door Merijn Scholten en diverse muzieknummers. De eindresultaten werden voor het eerst vertoond op 3 oktober 2021 in De Vereeniging in Nijmegen én live uitgezonden via Omroep Gelderland. Gedurende de maand oktober traden de artiesten op door heel Gelderland.

Aftermovie van het Erfgoedfestival 2021

Verbinden met de actualiteit

Samen geven wij verleden toekomst. Daarom werkt Erfgoed Gelderland graag samen met partners, zowel binnen als buiten Gelderland en zowel binnen als buiten het erfgoedveld, om het erfgoed zichtbaarder te maken en om erfgoed te verbinden aan actuele thema’s in de samenleving.

Foto: Deelnemers aan de cursus ‘Omgaan met de registratieapp’ van Erfgoed Gezocht

Hoe wij in 2021 de verbinding legden met de actualiteit

Jeugd en Jongeren

Jongeren zijn de erfgoedbeheerders van de toekomst. Daarom vindt Erfgoed Gelderland het belangrijk jeugd en jongeren bij het Gelderse erfgoed te betrekken. Via het educatieplatform Reizen in de Tijd maken basisschoolleerlingen kennis met het erfgoed uit hun eigen omgeving. Tweedejaars studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen bedachten ook in 2021 weer een hoop interactieve publiekstoepassingen voor verschillende leden van Erfgoed Gelderland. En in het Erfgoed Gelderland Jongerengilde werken 11 jonge professionals samen aan verschillende erfgoedprojecten. Ook de Field School van The Future is Heritage voor jongeren uit heel Europa was met 45 deelnemers uit 15 verschillende landen – ondanks de coronacrisis – opnieuw een succes. Daarnaast namen in 2021 vijf musea deel aan een pilot om te onderzoeken hoe je jonge vrijwilligers kunt werven en behouden. Hun bevindingen werden vastgelegd in een praktisch document met tips en een stappenplan.

Het Elisabeth Weeshuismuseum deed mee met het verjongingsexperiment en deelt haar bevindingen
Erfgoedvrijwilliger

Vrijwilligers zijn onmisbaar in de erfgoedsector. Erfgoedvrijwilliger ondersteunt erfgoedorganisaties door potentiële vrijwilligers te bereiken, te inspireren en met hen in contact te brengen. Daarnaast helpt Erfgoedvrijwilliger bestaande vrijwilligers op weg om zich verder te ontwikkelen in hun vrijwilligersfunctie en bieden we ondersteuning bij (het opstarten van) participatieprojecten. In 2021 groeide Erfgoedvrijwilliger uit tot een landelijk platform. Erfgoedorganisaties plaatsten het afgelopen jaar 275 nieuwe vacatures, waarvan er vele succesvol werden ingevuld. Erfgoed Gelderland coachte 17 Gelderse organisaties rondom participatie en hun eigen erfgoedgemeenschap.

Publieksarcheologie

In 2021 gingen we op zoek naar grafheuvels, en die vonden we. Studenten van de Universiteit Leiden en meer dan 50 enthousiaste vrijwilligers gingen voor het citizen science project Erfgoed Gezocht op veldwerk en ontdekten daarbij 32 nieuwe grafheuvels en 35 nieuwe houtskoolmeilers. Verslaggever Linda van Omroep Gelderland ging een dagje mee en maakte een reportage van hoe dat booronderzoek er precies aan toe gaat. Maar er gebeurde in 2021 meer rondom archeologie. De nieuwe mobiele ArcheoHotspot in de regio Zutphen ontwikkelde zich verder, een tweede mobiele ArcheoHotspot is in ontwikkeling en in juni vonden de Nationale Archeologiedagen plaats, die ook in Gelderland al wandelend, fietsend en online beleefd werden.

Het programma Linda breekt UIT ging mee op veldwerk met Erfgoed Gezocht
Romeinen

In 2021 kreeg Nederland er een icoon van wereldformaat bij. Op 27 juli 2021 werd de Neder-Germaanse Limes, de voormalige grens van het Romeinse Rijk, uitgeroepen tot Unesco Werelderfgoed. De Limes vormt dwars door Nederland heen een zichtbare historische band van het heden met het verleden. In het samenwerkingsverband Romeinse Limes Nederland werken de erfgoedhuizen van Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland samen om het verhaal van de Romeinen bekendheid te geven. Ook binnen de provincie wordt hard samengewerkt om Gelderland als limesprovincie op de kaart te zetten. Dat is de gezamenlijke doelstelling van het Romeinennetwerk Gelderland. In de gemeente Zevenaar werd ook een start gemaakt met het beleefbaar maken van de Romeinse historie. Als projectleider werkt Erfgoed Gelderland mee aan dit bijzondere project in De Bijland.

Promovideo: Beleef de Limes, het grootste archeologische monument van Nederland

Wat we verder ondernamen in 2021

Bijeenkomsten

In 2021 organiseerde Erfgoed Gelderland 73 bijeenkomsten waaraan in totaal 2063 mensen deelnamen. Deze waren soms op locatie, maar wegens corona meestal online. Voor historische verenigingen was er opnieuw ‘Het Juiste Loket’, dit jaar getiteld: ‘Een pas op de plaats’. Daarnaast organiseerden we de driedelige reeks webinars ‘Verhaal van Gelderland in Zicht’ over marketing en communicatie, onderzochten we de mogelijkheden van 3D digitalisering met het symposium ‘Open-Up! Een 3Dimensionaal Verhaal’, en bespraken we erfgoedparticipatie tijdens de bijeenkomst ‘Haal samen meer uit je erfgoed’ over het Verdrag van Faro. Het Verhaal van Gelderland symposium, waarin auteurs van de boekpublicatie hun verhaal presenteerden, had veruit de meeste deelnemers: 155. Naast deze symposia en lezingen kwamen de leden van Erfgoed Gelderland ook periodiek samen in de verschillende netwerkbijeenkomsten. We hopen ook in 2022 weer een hoop mensen te ontmoeten om elkaar te inspireren.

Foto: Deelnemers Oral History Symposium ‘Iedereen vertelt’

Promotiecampagne

In de zomer van 2021 mochten de musea weer open. Onder het motto: ‘Beleef het Verhaal van Gelderland. Bezoek het museum in de buurt’ voerden we een promotiecampagne om inwoners en toeristen te stimuleren de Gelderse musea te bezoeken en om de enorme variatie aan musea te laten zien die de provincie biedt. In bushokjes en op toeristische plekken door heel Gelderland waren posters met diverse collectiestukken te vinden en op sociale media draaiden we een grote online advertentiecampagne. Daarnaast organiseerden we in samenwerking met Omroep Gelderland zeven Gelredagen. We waren te gast bij het Flipje en Streekmuseum Tiel, Kasteel Huis Bergh, Slot Loevestein, Tempel | Kerk Museum Elst, Museum STAAL, Voerman Museum Hattem en Museum Lunteren. Ruim 2100 bezoekers genoten deze zaterdagen van uiteenlopende historische activiteiten. Ook in 2022 staat er weer een hoop moois op de planning voor de zomerperiode.

Foto: Bushalte Revelhorst in Zutphen met een van de campagneposters

Erfgoedmonitor

In navolging van de Gelderse Erfgoedmonitor in 2019 wilde Erfgoed Gelderland ook de erfgoedsector van het jaar 2020 in kaart brengen. In het najaar van 2021 vroegen we de leden van coöperatie Erfgoed Gelderland de Gelderse Erfgoedmonitor in te vullen over het jaar 2020. Daarbij onderzochten we financiële resultaten, ondernomen activiteiten en de hoeveelheid bezoekers, medewerkers en vrijwilligers. Hieruit bleek dat het aantal fysieke bezoeken in het jaar 2020 sterk was afgenomen en het aantal websitebezoekers en volgers op social media was gestegen. Ook bleek uit de resultaten dat veel erfgoedorganisaties op andere manieren waarde toevoegden aan de samenleving, onder meer in de vorm van online activiteiten. Veel instellingen willen deze online activiteiten voortzetten.

Een greep uit het nieuws

Foto: Winnaars Gelderse Roos Juryprijs 2021, Rozet en Muziektheater De Plaats

Advies

Naast onze rol als trekker of adviseur in projecten, behandelden we ook dit jaar losse adviesvragen, bijvoorbeeld over collectiewaardering, het schrijven van een collectieplan, het bouwen van een website, de WBTR of samenwerking. Soms is een concrete vraag de aanleiding geweest voor een veel langer durende samenwerking, zoals bij de herinrichting van de historische presentatie van Museum De Casteelse Poort. Heeft u ook een adviesvraag? Wilt u meer weten over de coöperatie of een van onze projecten? Neem gerust contact op met een van onze medewerkers.