Terugblik op Verhaal van Gelderland in zicht
Dit najaar namen wij het onderwerp marketing en communicatie onder de loep tijdens Verhaal van Gelderland in zicht. In drie bijeenkomsten werkten we toe naar de hamvraag: ‘Hoe vertellen we samen het Verhaal van Gelderland?’
In 2022 verschijnt het boek Verhaal van Gelderland. Dit verhaal is door de hele provincie te beleven in musea en op andere erfgoedlocaties. Met deze reeks bijeenkomsten van ‘Verhaal van Gelderland in zicht’ wilden we de eerste stappen zetten om deze verhalen en locaties aan elkaar te knopen. Zo kunnen we gezamenlijk het Verhaal van Gelderland uitdragen naar het publiek.
Lightning talks uit het erfgoedveld
In de eerste bijeenkomst op 28 oktober, getiteld ‘Zelf aan de slag’, lieten verschillende musea en erfgoedinstellingen zien hoe zij op het gebied van marketing en communicatie te werk gaan. Via zes korte lightning talks kregen we een bijzondere blik in de variëteit in de publiekscommunicatie van het erfgoedveld. Deze filmpjes kunt u terugkijken via ons Youtube-kanaal. Zo kunt u nogmaals inspiratie opdoen voor uw eigen organisatie. Wij zullen de komende periode ook wekelijks een video delen via onze social media kanalen.
Een overzicht van de korte lezingen vindt u hier:
- Jacoline Zilverschoon van het Regionaal Archief Rivierenland lichtte toe waarom zij als het RAR gestart zijn met vloggen. Bekijk hier de video.
- Rosa van der Wielen van Slot Loevestein vertelde over de campagne rondom 400 jaar Hugo de Groot. Bekijk hier de video.
- Yvon van der Meer belichtte het onderwerp marketing en communicatie vanuit het perspectief van Veluws Museum Hagedoorns Plaatse. Bekijk hier de video.
- Leonieke Terlouw van het Elisabeth Weeshuismuseum besprak verschillende aspecten van social media en themajaren. Bekijk hier de video.
- Gerda Brethouwer van het Nationaal Onderduikmuseum vertelde over de samenwerking van het museum met de kerk van Bredevoort. Bekijk hier de video.
- Dennis van Oeveren van het Bottermuseum sprak onder meer over de verhuur van bottertochten via Airbnb. Bekijk hier de video.
Netwerk Canonmusea en Het Grootste Museum van Nederland
In de tweede bijeenkomst, ‘Samen aan de slag’, keken we niet hoe elk museum apart communiceerde, maar hoe musea in samenwerkingsverband een overkoepelend verhaal vertellen. Hoe zet je samen een merk succesvol in de markt? Twee sprekers lichtten in een lezing hun ervaringen toe.
Hubert Slings vertelde hier over het Netwerk Canonmusea. Bij de Canon van Nederland zijn diverse musea aangesloten die elk een deel van de Nederlandse geschiedenis vertellen. Deze canonmusea huisvesten één of meerdere kenmerkende, canon-gerelateerde collectiestukken, verbonden aan de canonvensters. Deze musea zijn op de website canonvannederland.nl geplaatst.
Na de lezing van Hubert Slings, presenteerde Museum Catharijneconvent het initiatief: Het Grootste Museum van Nederland, een samenwerking van het museum met 18 kerken en synagogen in heel Nederland. Vanuit dit bijzondere project wil Museum Catharijneconvent de verborgen schatten in de kerken en synagogen toegankelijk maken voor het publiek. Van de presentatie van Museum Catharijneconvent zijn enkele delen terug te kijken:
Naar het Verhaal van Gelderland
De eerste twee bijeenkomsten waren met name een voorbereiding op de derde bijeenkomst: ‘Samen vertellen we het Verhaal van Gelderland’, een online evenement met lezingen en een workshop. De bijeenkomst begon met een introductie van de Ridder van Gelre, René Arendsen. Via een quiz liet hij de deelnemers nadenken over mogelijke verbanden tussen musea die op het eerste gezicht weinig met elkaar van doen hadden. Toch bleken overkoepelde verhaallijnen, periodes of gebeurtenissen de musea met elkaar te verbinden.
Cultuurambtenaar van provincie Gelderland, Dorine van Espelo, gaf meer informatie over de nieuwe subsidieregeling: Gelderse thematische verhaallijnen. Haar PowerPoint presentatie kunt u hier terugkijken.
Ben Bregman van Erfgoed Gelderland presenteerde vervolgens de matrix Verhaal van Gelderland. Op de horizontale as van deze matrix staan verschillende thema’s (zoals Land en Water, Taal, Kunst en Cultuur en Sociale (on)gelijkheid). Op de verticale as ziet u de tijdvakken, van de prehistorie tot nu (tijdvakken van De Rooy). Een museum kan zichzelf thuis voelen in een of meerdere tijdvakken en thema’s. De matrix ziet u hier.
Door verschillende musea in dezelfde matrix te plaatsen, worden de raakvlakken (op horizontaal en verticaal niveau) tussen de musea beter zichtbaar.
Na de presentatie van de matrix volgde de workshop. De deelnemende musea werden opgedeeld in break-out rooms. In elke break-out room zaten zo’n drie musea of erfgoedinstellingen die zichzelf in deze matrix moesten plaatsen. Vervolgens keken we samen waar de raakvlakken lagen tussen de erfgoedorganisaties. Zo bleek dat musea die ogenschijnlijk ver van elkaar af stonden, toch een gedeeld tijdvak of thema hadden. Zo werd een basis gelegd voor verschillende samenwerkingen tussen Gelderse musea, om samen een deel van het verhaal van Gelderland te vertellen.
En verder?
De eerste stappen om samen het Verhaal van Gelderland te vertellen zijn gezet. Binnenkort zullen we samen met de leden van coöperatie Erfgoed Gelderland kijken waar zij als museum/erfgoedorganisatie het beste in de matrix passen. Zo lokaliseren we overkoepelende verbanden en potentiële samenwerkingen.