Opdrachtgevers gezocht voor HAN-cursus ‘Ontwerpen van een Ervaring’
Tijdens het project ‘Ontwerpen van een Ervaring’ van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) ontwerpen HAN-studenten innovatieve, interactieve applicaties en/of installaties. Erfgoed Gelderland werkt dit jaar binnen deze cursus van de hbo-opleiding Communication & Multimedia Design opnieuw samen met de HAN. Voor de nieuwe lichting studenten zoeken we opdrachten en opdrachtgevers uit het erfgoedveld die mee willen doen.
Erfgoed Gelderland werkt al sinds 2016 samen met de HAN en de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD). Opdrachtgevers uit het erfgoedveld leveren opdrachten aan, die de HAN-studenten vervolgens uitwerken tot innovatieve prototypes – van games tot audiotours, en van hologrammen tot interactieve publiekspresentaties. De promovideo’s van eerdere projecten vindt u op ons YouTube kanaal.
Van opdracht naar prototype
De studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design werken tijdens de cursus ‘Ontwerpen van een Ervaring’ aan opdrachten waarbij digitale media ingezet worden om een casus op te lossen. Ze zullen werken in teams van +/- 5 personen. De opdracht gaat over het ontwerpen van een digitale toepassing, gekoppeld aan fysieke interacties. De studenten doen onderzoek naar de huidige situatie, doelgroep en oplossingsrichtingen. Vervolgens ontwerpen ze meerdere oplossingen en presenteren deze halverwege het traject voor feedback. Het meest kansrijke concept wordt uitgewerkt tot een werkend en testbaar prototype, dat aan het eind wordt gepresenteerd aan de betrokkenen. Lees hier meer over de opdrachtomschrijving van ‘Ontwerpen is een Ervaring’.
Meedoen?
Heeft u een idee voor een opdracht voor de studenten? Neem contact op met Henriette Kosse en Erik van Vliet bij aanvullende vragen of voor meer informatie.
Waar dient een geschikte opdracht aan te voldoen?
Geschikte opdrachten voor de opleiding gaan over communicatieproblemen waarbij digitale media een mogelijke oplossing bieden. Het is belangrijk dat de oplossingsrichting nog open is, zodat studenten de vrijheid hebben om onderzoek te doen en de best passende oplossingsrichting te vinden.
- De opdracht gaat over het ontwerpen van een digitale interface met fysieke interacties.
- Het project moet de ruimte hebben om ook interacties die niet plaatsvinden op een scherm maar in de fysieke ruimte te kunnen betrekken in het ontwerp.
Wat leveren studenten op?
Tegen het einde van de opdracht zullen de studenten het volgende opleveren:
- Een prototype en video van de werking ervan
- Een ontwerp & onderbouwing ervan
- Assets: digitale producten die nodig zijn om het ontwerp en prototype te realiseren