Enthousiasme onder deelnemers workshop Mediatour: “Hier ga ik mee aan de slag”
Steeds meer erfgoedorganisaties zijn op zoek naar moderne presentatievormen die nieuwe en jongere bezoekers trekken. Bezoekers zijn op hun beurt op zoek naar interactiviteit, verdiepende verhalen en gepersonaliseerde ervaringen. Het aanbieden van een mediatour is hiervoor een goede oplossing. Maar hoe maak je eigenlijk zo’n mediatour? Op 17 en 24 april gaf Erfgoed Gelderland voor de derde keer de tweedaagse training ‘Mediatour in 10 stappen’. In totaal volgden 42 deelnemers van 25 erfgoedorganisaties al de training.
Op de eerste dag van de trainingen begonnen deelnemers met oefeningen om het hoofdonderwerp van hun toekomstige mediatour te bepalen. Ook bespraken zij hoe je een selectie van collectiestukken maakt, hoe je de doelgroepen identificeert en hoe je de juiste vertelvorm kiest. Allemaal stappen die je ook terugvindt in het handboek ‘Mediatour in 10 stappen‘. Deelnemers werden aangespoord om na te denken over hun eigen rol en vaardigheden in het proces om tot een mediatour te komen. Wat brengen zij mee richting het team? En welke vaardigheden zijn en misschien nog meer nodig? Na afloop van dag 1 van de training beseften deelnemers zich hoe belangrijk de achterliggende boodschap van je verhaal is, en dat je daarbij moet zoeken naar een bepaalde opbouw.
De tweede dag hielden de deelnemers zich bezig met tips en tricks rond het schrijven van teksten voor een mediatour. En hoe maak je van geschreven tekst vervolgens aansprekende mediavormen, zoals geluidsfragmenten? Ten slotte werd stilgestaan bij de praktische zaken, zoals het beschikbaar maken van de mediatour op jouw erfgoedlocatie en de publiekscommunicatie die daarbij nodig is. Het platform Erfgoedtour, dat Erfgoed Gelderland aan leden aanbiedt, kan gebruikt worden als drager van de mediatour. Om meteen ook praktisch te oefenen met de tips en tricks maakten de deelnemers op de tweede dag van de training samen een fictieve mediatour bij een aantal collectiestukken.
Erfgoed Gelderland heeft enthousiaste reacties mogen ontvangen op de training ‘Mediatour in 10 stappen’: “Complimenten voor de enorme hoeveelheid werk. Het was echt de moeite waard deze twee dagen”, “Er waren punten waar ik nooit aan gedacht had. Ik ga het ook gebruiken in mijn vrijwilligerswerk” en “In mijn 40-jarige carrière heb ik veel workshops gevolgd waarvan ik achteraf dacht ‘hier doe ik niets mee’, maar hier doe ik wél iets mee. Heel goed opgezet”. De musea gaan nu zelf aan de slag met hun mediatour. Als Erfgoed Gelderland volgen we het proces, bieden we ondersteuning waar nodig, en kijken we uit naar de bijzondere mediatours die hieruit voortkomen. De eerste mediatours verwachten we in de loop van dit jaar.
Bij het volgende scholingsaanbod in het najaar van 2024 volgt een volgende editie van de training. Heb je in de tussentijd vragen over het maken van een mediatour of over Erfgoedtour? Neem dan contact op met Erik van Vliet.