Blog: Een festival tijdens corona: kan dat wel?

Het went niet. De 1,5 meter niet. De testen niet. De cijfers van besmettingen niet. De onzekerheid niet.

Aan het begin van dit jaar zagen de plannen voor het Erfgoedfestival er totaal anders uit. Het festival zou plaatsvinden in het Nederlands Openluchtmuseum, op diverse podia en door het gehele park zouden er concerten en voorstellingen zijn.  Geschat aantal bezoekers: minstens 3000. Daarna zou het festival gaan rondreizen, met extra voorstellingen door de gehele provincie. In kleine en grote zalen. Hutjemutje. Dat sowieso, want alles zou gratis zijn. Ook het concert van Akwasi. Ook dat van Typhoon.

En toen kwam het nieuwe normaal. Een normaal waarin culturele instellingen hun deuren moesten sluiten en nu – maanden later – zich moeten beraden op de toekomst. We leven in een tijd waarin artiesten proberen op te treden, maar het zoeken is naar een rendabel verdienmodel. Dertig mensen in een zaal is leuk, maar daarmee zijn de kosten niet gedekt. En met het thuiszitten van een artiest, zitten er nog veel meer mensen thuis. De technici, de mensen van de schouwburg, de cateringmedewerkers, de decorontwerpers, de grafisch vormgevers, de fotografen, de festivalmedewerkers, alle freelancers, de communicatie-afdeling, de schoonmakers, de …. Het is net Schiphol.

Tijdens de lockdown hebben we heel hard gewerkt om de plannen coronaproof te maken. Dat was lastig, want hoe plan je een programma in zulke onzekere tijden? We zijn drie keer gewisseld van locatie. En met het aantal draaiboeken dat uiteindelijk niet handig bleek, kun je een papierbak vullen. Maar nu zijn we er. Hopelijk. Op 27 september opent het Erfgoedfestival vanuit Musis in Arnhem. Met een programma dat in tweeën gedeeld is, zodat we twee keer 200 mensen in de zaal kunnen laten. Met een strikte genodigdenlijst, liters handgel en dozen vol mondkapjes. Maar nog belangrijker: met een livestream van de eerste optredens. En daarna wekelijks nieuwe optredens online, zodat zoveel mogelijk mensen de resultaten kunnen zien.

Het wordt spannend. Gaat het lukken om een groot publiek te betrekken bij de online content? Vinden mensen het leuk om live te chatten met de artiesten? Of zit eigenlijk niemand daar op te wachten? En wanneer vinden we het festival geslaagd? Meer dan ooit zetten we in op online marketing en we doen mee aan een onderzoek van DEN (Kennisinstituut cultuur & digitalisering). Samen met hen proberen we antwoord te kunnen geven op deze vragen.

In de tussentijd zit ik thuis. Net als mijn vaste programmeur en productieleider Marit. Zo hadden we dat tijden geleden al besloten. Twee weken voordat het festival van start zou gaan, zouden we in thuisisolatie verblijven. En met mij het hele gezin. Onze twee peuterdochters gaan niet meer naar dansles en spelen doen we in het bos, in plaats van in de speeltuin. Alle boodschappen worden bezorgd en er komt niemand in huis. Ook niet op 1.5 meter afstand. Zo hopen we te controleren, wat eigenlijk niet te controleren is. Maar in ieder geval verkleinen we de kans aanzienlijk op het krijgen van een loopneus. Want zoiets kleins gooit alles weer overhoop.

Deze blog is geschreven door Mijke Pol, directeur van het Erfgoedfestival (27 september – 31 oktober 2020). Tien kunstenaars zijn deze zomer in residentie op tien Gelderse erfgoedlocaties. Het resultaat van hun verblijf wordt gepresenteerd tijdens het Erfgoedfestival, dat hoofdzakelijk online plaats gaat vinden. Het Erfgoedfestival is een initiatief van Erfgoed Gelderland en wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland. Bekijk hier het volledige programma. Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Foto: Wikimedia Commons, Arnhemcity12, CC BY-SA 4.0