Onderzoek toegankelijkheid Reizen in de Tijd voor leerkrachten
De afgelopen maanden is stagiair Lisa Eppenga, student onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit, aan de slag geweest met een onderzoek voor Reizen in de Tijd. Inmiddels heeft ze haar stage bij Erfgoed Gelderland met succes afgerond en een bijzonder mooi advies achtergelaten voor het project.
Interviews met leerkrachten
In 2021 zijn er verschillende interviews gehouden met leerkrachten over Reizen in de Tijd. Daaruit bleek dat Reizen in de Tijd twee groepen leerkrachten bedient, enerzijds getrainde leerkrachten, die een introductie in Reizen in de Tijd hebben gehad, anderzijds geïnteresseerde leerkrachten, die Reizen in de Tijd al zoekend tegenkomen of er via anderen van hebben gehoord. Uit het onderzoek van Lisa bleek dat er op de website reizenindetijd.nl met name voor deze laatste groep nog het een en ander verbeterd kan worden. Haar vraagstelling: hoe kan de toegankelijkheid van reizenindetijd.nl worden verhoogd?
Reizen in de Tijd sluit aan op behoefte
Uit het onderzoek bleek dat leerkrachten het lastig vinden om zelf invulling te geven aan erfgoededucatie en daarom op zoek zijn naar aanvullend lesmateriaal. Daarnaast gaan leerkrachten graag op pad om invulling te geven aan erfgoededucatie. De bezoeklessen van Reizen in de Tijd sluiten dus mooi aan op deze vraag vanuit het onderwijs. Leerkrachten letten in hun zoektocht op doelgroep, leerdoelen, effectiviteit en uitvoerbaarheid.
Verbeterpunten website
Op basis van deze bevindingen zal Reizen in de Tijd zich focussen op het explicieter maken van bijvoorbeeld de groepen waarvoor de bezoeklessen geschikt zijn en op welke thema’s ze aansluiting hebben. Er wordt onderzocht of lesmateriaal voor in de klas concreet gekoppeld kan worden aan bepaalde excursies of gastlessen. Zo wordt de verbinding tussen onderwijs en reizenindetijd.nl versterkt. Er is al een start gemaakt met het doorvoeren van de verbeterpunten. De komende tijd bouwt stagiair Beyza Adiguzel, student Communication & Multimedia Design aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen, voort op het onderzoek en advies.
Hebt u interesse in het aanbieden van een bezoekles binnen Reizen in de Tijd? Of hebt u vragen over het project? Dan kunt u contact opnemen met projectleider Ben Bregman.