Onderzoek naar het Verhaal van Gelderland in de Gelderse musea
Afgelopen jaar, vanaf april tot augustus, liep Pepijn Trienekens stage bij Erfgoed Gelderland. Hij onderzocht de kansen en uitdagingen die musea zagen met het oog op het Verhaal van Gelderland. Pepijn vertelt meer over zijn onderzoek.
De geschiedenis van Gelderland is terug te vinden in duizenden collectiestukken, verhalen en musea. Vanuit het project Verhaal van Gelderland biedt Erfgoed Gelderland samen met de Gelderse erfgoedlocaties context aan al deze onderdelen en verbindt deze met elkaar. Dit doen we onder meer via een website, online kaart, offline vouwkaarten, het ondersteunen van samenwerkingen en een podcast.
Op drie locaties
Erfgoed Gelderland wilde graag meer inzicht krijgen in hoe musea aankeken tegen het Verhaal van Gelderland. Waar liggen kansen? Waar liggen uitdagingen? Welke vragen spelen er over het Verhaal van Gelderland? Hoe kijken erfgoedorganisaties aan tegen samenwerkingen met andere Gelderse musea aangaande thematische verhaallijnen? Pepijn deed hier de afgelopen paar maanden onderzoek naar. Tijdens zijn inventarisatie bezocht hij drie locaties waar hij met vrijwilligers en medewerkers sprak. Pepijn: ‘Ik wilde in gesprek gaan met drie hele verschillende organisaties: zowel grotere als kleinere musea, die elk weer een andere focus hebben en over andere middelen beschikken. Ik bezocht één erfgoedlocatie die volledig draait op de inzet van vrijwilligers (Museum de Casteelse Poort in Wageningen), één middelgrote organisatie met enkele betaalde krachten én vrijwilligers (Flipje en Streekmuseum Tiel) en tot slot een grote, meer landelijk georiënteerde erfgoedlocatie (Slot Loevestein).
Elke organisatie is weer anders
Pepijn licht enkele conclusies van zijn onderzoek uit. ‘Het voornaamste wat bleek: alle organisaties zijn heel erg geïnteresseerd om met elkaar samen te werken, ook in grote projecten als het Verhaal van Gelderland. De motivatie hierachter verschilde, maar zowel grotere als kleinere organisaties gaven aan hier veel winst bij te kunnen halen. Maar elk museum is weer anders: het behouden van de eigen identiteit vonden alle musea begrijpelijkerwijs heel erg belangrijk.’
De drie locaties waar Pepijn langs was geweest, zagen voordelen in het Verhaal van Gelderland, maar zij hadden ook alle drie nog belangrijke vragen. Pepijn: ‘Vooral over hoe het project vormgegeven zal worden en wat de verwachtingen van Erfgoed Gelderland richting de organisaties zijn. Daarnaast is er bezorgdheid over hoe de eigenheid van de erfgoedorganisaties behouden blijft binnen zo’n grootschalig project. Maatwerk en het gesprek aangaan staat dan ook voorop’. Erfgoed Gelderland neemt de adviezen van Pepijns onderzoek mee bij de verdere invulling van het Verhaal van Gelderland. Benieuwd naar het volledige onderzoek? Deze kun je hier vinden.
‘Je loopt eigenlijk door de hele provincie stage’
Pepijn reflecteert op zijn stageperiode: ‘Het was ontzettend leuk om op deze manier kennis te maken met het erfgoedveld. Tijdens mijn studie ben ik vooral veel theoretisch bezig geweest. Met dit onderzoek kon ik in de praktijk aan de slag. Je loopt eigenlijk door de hele provincie stage. Dat maakte het enorm leerzaam en veelzijdig.’ Naast het onderzoek over het Verhaal van Gelderland was Pepijn ook betrokken bij het maken van teksten voor de nieuwe mediatour voor Orgelmuseum Elburg. Deze wordt op het moment nog verder ontwikkeld.
In de toekomst
Hoewel de stage van Pepijn is afgerond, hoeft Erfgoed Gelderland nog geen afscheid te nemen. Pepijn is na zijn stage bij ons in dienst gegaan: ‘In verband met het ouderschapsverlof van een van de collega’s, ben ik de afgelopen twee maanden werkzaam geweest als adviseur bij Erfgoedtour. Ik heb de afgelopen maanden allerlei vragen rondom dit nieuwe mediaplatform voor audiotours in behandeling genomen.’ Ook nu blijft Pepijn nog bij Erfgoed Gelderland in dienst. Hij zal zich binnenkort richten op een nieuw onderzoek voor Erfgoed Gelderland. ‘Ik ga onderzoek doen naar immaterieel erfgoed in de Gelderse musea. Ik kijk welke rol Erfgoed Gelderland kan spelen bij het het bieden van ondersteuning bij het beheren, borgen en presenteren van immaterieel erfgoed.’