Onderzoek naar erfgoedbeleving in de cultuursector
Erfgoedtoerisme is in de afgelopen decennia sterk toegenomen. Steeds meer mensen trekken er (een dagje) op uit, ook naar musea, kastelen en andere erfgoedlocaties. Voor wie is dit erfgoed aantrekkelijk? En hoe kun je inspelen op hun behoeftes en wensen? Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar hoe je als erfgoedlocatie kan inhaken bij deze ontwikkelingen. We geven hier enkele nuttige linkjes die u op weg kunnen helpen.
Doelgroepen en leefstijlen
De ene bezoeker is de andere niet: er zijn verschillende wensen en behoeftes. Om (potentiële) bezoekers te bereiken is het belangrijk om te weten wie uw doelgroepen zijn en wat hen drijft. Hiermee kunt u niet alleen een goede ervaring bieden, maar ook uw communicatie gericht afstemmen. In 2018 heeft MarketResponse in opdracht van acht provincies een onderzoek uitgevoerd naar de verschillende doelgroepen waar de toerisme- en vrijetijdsector mee te maken heeft. Na kwalitatief en kwantitatief onderzoek kwamen zeven leefstijlen naar voren. Deze leefstijlen laten zien waar mensen tijdens een dagje uit naar op zoek zijn, ook op het gebied van cultureel erfgoed. Op de website www.leefstijlvinder.nl zijn deze leefstijlen verzameld. Het model kan erfgoedlocaties inzicht geven in hun doelgroepen: welke leefstijl heeft uw doelgroep? En hoe kunt u inspelen op de behoeftes van deze doelgroep?
Erfgoedbelevingen
Het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd heeft onlangs onderzoek gedaan naar de verschillende erfgoedbelevingen van mensen in Nederland, met als resultaat: een overzicht van drie soorten erfgoedbeleving:
- Erfgoedliefhebber
- Erfgoed als een dagje uit
- Unieke erfgoedbeleving
Op de website www.toerismevan.nl vindt u een overzicht van deze erfgoedbelevingen. Puntsgewijs staat per erfgoedbeleving aangegeven waar zij naar op zoek zijn, en hoe u hen het beste kunt bereiken via uw communicatiekanalen. De drie erfgoedbelevingen zijn gekoppeld aan de eerder genoemde zeven leefstijlen. Hiermee krijgt u als erfgoedorganisatie niet alleen inzicht in de wensen en behoeftes van uw doelgroep, maar ook praktische suggesties om deze doelgroep te bereiken. Lees hier het volledige artikel op toerismevan.nl: ‘Voor wie is erfgoed aantrekkelijk?’
Handreiking Erfgoedhuis Zuid-Holland
Erfgoedhuis Zuid-Holland publiceerde recentelijk een nieuwe handreiking getiteld: Erfgoed en Toerisme. Met deze handreiking willen zij erfgoedlocaties en gemeentes informeren over erfgoedtoerisme in Zuid-Holland. Met praktische tips en suggesties laat de handreiking zien hoe u erfgoed zichtbaar kunt maken voor bezoekers. Denk aan zaken als: Hoe neem je erfgoed duurzaam op in je marketingbeleid? En hoe creëer je een gezonde balans tussen erfgoed en toerisme? Erfgoedhuis Zuid-Holland richtte zich tijdens het onderzoek op drie buitenstedelijke gebieden in Zuid-Holland. De tips en suggesties zijn ook interessant voor erfgoedlocaties in andere provincies. U vindt deze (gratis) handreiking op de website van Erfgoedhuis Zuid-Holland.