Blog: Games, apps en vlogs: nieuwe toepassingen voor historische onderzoeksdata
Stel je voor: historische onderzoeksdata als grondstof voor multimediale toepassingen voor tentoonstellingen, educatie, activiteiten of toeristische diensten en producten. Het is de belofte die al jaren boven goed gestructureerde, gestandaardiseerde en bovenal open onderzoeksdata hangt. Studenten van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) gingen aan de slag met historische onderzoeksdata en toonden aan dat de belofte meer is dan een mantra van informatici, archivarissen, hackers en open data adepten.
Zestig studenten van de opleiding Communicatie en Multimedia Design presenteerden afgelopen week hun prototypes. Acht weken lang gingen ze aan de slag met opdrachten van de achterban van Erfgoed Gelderland. Ieder groepje koos één opdracht uit en bedacht een interactieve en innovatieve oplossing. Met als doel iets te bedenken waardoor het erfgoed op een vernieuwende manier bij het publiek onder de aandacht kan worden gebracht.Een groot aantal studenten koos voor de casus van WO2GLD, de stichting waar ik sinds maart als coördinator aan verbonden ben. Doelstelling van WO2GLD, een samenwerking van de Radboud Universiteit, Erfgoed Gelderland en het Regionaal Bureau Toerisme Arnhem Nijmegen is de herinneringscultuur van de Tweede Wereldoorlog in Gelderland te versterken door in te zetten op de verbindingen tussen de drie disciplines. We proberen de verbindende schakel te zijn tussen (wetenschappelijk) onderzoek, de betrokken erfgoedinstellingen en een impuls te geven aan betekenisvol herinneringstoerisme.
Plaatsen van herinnering