6 mooie voorbeelden van het ontwerpen van een ervaring
Dit jaar hebben zes groepen studenten weer gewerkt aan interactieve publieksbelevingen bij erfgoedorganisaties. De studenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) hebben ditmaal hun tanden gezet in twee opdrachten uit het Gelderse erfgoedveld: een opdracht van Kunstwerk! Liemers Museum en een opdracht van Museum Kasteel Wijchen. Bij de Gelderse Landdag in december gaven de studenten al een tussentijdse presentatie tijdens een van de workshops. Onlangs presenteerden ze hun eindresultaten aan de opdrachtgevers en aan Erfgoed Gelderland.
Het CMD-project
De samenwerking met de HAN is onderdeel van het CMD-project van de hogeschool. Het CMD-project ‘Ontwerpen van een Ervaring’ richt zich op het ontwerpen van innovatieve, interactieve applicaties en/of installaties, waarbij een duidelijke verbinding moet zijn tussen een digitale interface en een fysieke interactie. Heb je zelf een communicatieprobleem waarbij digitale media een mogelijke oplossing kan bieden? Neem dan contact op met Henriette Kosse of Erik van Vliet voor meer informatie over deelname aan dit project.
De interactieve ideeën

Stempelroute Merovingers voor Museum Kasteel Wijchen
Deze groep maakte voor Museum Kasteel Wijchen een AR-beleving. Bezoekers komen bij de tentoonstelling palen tegen waarop ze een code kunnen scannen. Met die code komt een persoon uit de Merovingische tijd tot leven. De video’s van de Merovingers zijn met AI gegenereerd.

Het Silhouet Mysterie voor Museum Kasteel Wijchen
De projectgroep Avantus maakte een quest voor bij de tentoonstelling over de handelsroutes van de Merovingers. Een introductievideo, puzzeltocht, 3D figuren in AR met extra informatie maken de quest compleet.

Mysteries van de Merovingen voor Museum Kasteel Wijchen
De Wiegjes maakten een ontdekkingstocht bij de tentoonstelling van Museum Kasteel Wijchen. Op basis van aanwijzingen kun je een NFC-chip scannen (verstopt in een loep). Je ontdekt de geschiedenis van Wijchen door mysteries op te lossen en hints op te volgen.

Herinner mij voor het Kunstwerk! Liemers Museum
De ‘Ontkiemers van de Liemers’ maakten het concept Herinner mij. Met AI brachten zij Maria/Prudentia tot leven. Maria Zadelhoff was een dochter van een tot slaafgemaakte en een vader uit de Liemers.

DNA-scan voor het Kunstwerk! Liemers Museum
De bezoeker begint met een DNA-scan op een iPad en activeert dan een interactieve vloer. De vloer staat in verbinding met de informatieve films die de bezoeker op een groot scherm ziet. Op een interactief scherm wordt de ervaring aangevuld met spelelementen. Zo wordt op een toegankelijke en speelse manier het verhaal van Maria/Prudentia overgebracht. Door de gebruiker een rol te geven (op de vloer en met het spel), stimuleer je de emotionele verbinding die gemaakt wordt met het verhaal van het tot slaaf gemaakte meisje uit Berbice en haar vader uit de Liemers.

Interactief portret voor het Kunstwerk! Liemers Museum
Team Subliem maakte een interactief portret van het leven van Maria. Maria gaat het gesprek aan met de gebruiker en vertelt haar indrukwekkende verhaal. Rondom Maria’s portret hangen zes lijstjes met afbeeldingen van objecten die bij het verhaal van Maria horen. Ze lichten op als Maria erover spreekt. Aan het eind van haar verhaal legt Maria een link met de actualiteit en vertelt dat eenzaamheid nog steeds een groot probleem is. Ze nodigt je uit je eigen ervaring of een tip te delen door een reactie in te vullen op een vaste vraag die op de iPad verschijnt. Alle reacties worden getoond op een digitaal prikbord in het museum.
Meer weten?
Meer informatie over de samenwerking tussen de HAN-CMD en Erfgoed Gelderland vind je op deze pagina.
