Logo Erfgoed Gelderland
  • Home
  • Agenda
  • Nieuws
    ▼
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
  • Projecten & dienstverlening
  • Gelderse Roos Prijs
  • Scholing
    ▼
    • Scholingsaanbod
    • Documentatie
  • Belangenbehartiging
  • Leden
    ▼
    • Ledenoverzicht
    • Lidmaatschap
    • Netwerken
    • Ledennieuwsbrieven
  • Over ons
    ▼
    • Over Erfgoed Gelderland
    • Medewerkers
    • Vacatures en stages
    • Jaarverslagen en ANBI
    • Logo Erfgoed Gelderland
    • Publieksverslag
    • Samenwerkingspartners
  • Contact
Logo Erfgoed Gelderland
  • Home
  • Agenda
  • Vacatures
  • Contact
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
  • Projecten & dienstverlening
  • Gelderse Roos Prijs
  • Scholing
    • Scholingsaanbod
    • Documentatie
  • Leden
    • Ledenoverzicht
    • Lidmaatschap
    • Belangenbehartiging
    • Netwerken
    • Ledennieuwsbrieven
  • Over ons
    • Over Erfgoed Gelderland
    • Medewerkers
    • Jaarverslagen en ANBI
    • Logo Erfgoed Gelderland
    • Publieksverslag
    • Samenwerkingspartners
Home / Berichten / 6 mooie voorbeelden van het ontwerpen van een ervaring

Datum20-02-2025

6 mooie voorbeelden van het ontwerpen van een ervaring

Categorieen Nieuws, Samenwerking Hogeschool Arnhem Nijmegen

Dit jaar hebben zes groepen studenten weer gewerkt aan interactieve publieksbelevingen bij erfgoedorganisaties. De studenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) hebben ditmaal hun tanden gezet in twee opdrachten uit het Gelderse erfgoedveld: een opdracht van Kunstwerk! Liemers Museum en een opdracht van Museum Kasteel Wijchen. Bij de Gelderse Landdag in december gaven de studenten al een tussentijdse presentatie tijdens een van de workshops. Onlangs presenteerden ze hun eindresultaten aan de opdrachtgevers en aan Erfgoed Gelderland.

Het CMD-project

De samenwerking met de HAN is onderdeel van het CMD-project van de hogeschool. Het CMD-project ‘Ontwerpen van een Ervaring’ richt zich op het ontwerpen van innovatieve, interactieve applicaties en/of installaties, waarbij een duidelijke verbinding moet zijn tussen een digitale interface en een fysieke interactie. Heb je zelf een communicatieprobleem waarbij digitale media een mogelijke oplossing kan bieden? Neem dan contact op met Henriette Kosse of Erik van Vliet voor meer informatie over deelname aan dit project.  

De interactieve ideeën

Stempelroute Merovingers voor Museum Kasteel Wijchen

Deze groep maakte voor Museum Kasteel Wijchen een AR-beleving. Bezoekers komen bij de tentoonstelling palen tegen waarop ze een code kunnen scannen. Met die code komt een persoon uit de Merovingische tijd tot leven. De video’s van de Merovingers zijn met AI gegenereerd.

Bekijk de promovideo op YouTube

Het Silhouet Mysterie voor Museum Kasteel Wijchen

De projectgroep Avantus maakte een quest voor bij de tentoonstelling over de handelsroutes van de Merovingers. Een introductievideo, puzzeltocht, 3D figuren in AR met extra informatie maken de quest compleet.

Bekijk de promovideo op YouTube

Mysteries van de Merovingen voor Museum Kasteel Wijchen

De Wiegjes maakten een ontdekkingstocht bij de tentoonstelling van Museum Kasteel Wijchen. Op basis van aanwijzingen kun je een NFC-chip scannen (verstopt in een loep). Je ontdekt de geschiedenis van Wijchen door mysteries op te lossen en hints op te volgen.

Bekijk de promovideo op YouTube

Herinner mij voor het Kunstwerk! Liemers Museum

De ‘Ontkiemers van de Liemers’ maakten het concept Herinner mij. Met AI brachten zij Maria/Prudentia tot leven. Maria Zadelhoff was een dochter van een tot slaafgemaakte en een vader uit de Liemers.

Bekijk de promovideo op YouTube

DNA-scan voor het Kunstwerk! Liemers Museum

De bezoeker begint met een DNA-scan op een iPad en activeert dan een interactieve vloer. De vloer staat in verbinding met de informatieve films die de bezoeker op een groot scherm ziet. Op een interactief scherm wordt de ervaring aangevuld met spelelementen. Zo wordt op een toegankelijke en speelse manier het verhaal van Maria/Prudentia overgebracht. Door de gebruiker een rol te geven (op de vloer en met het spel), stimuleer je de emotionele verbinding die gemaakt wordt met het verhaal van het tot slaaf gemaakte meisje uit Berbice en haar vader uit de Liemers.

Bekijk de promovideo op YouTube

Interactief portret voor het Kunstwerk! Liemers Museum

Team Subliem maakte een interactief portret van het leven van Maria. Maria gaat het gesprek aan met de gebruiker en vertelt haar indrukwekkende verhaal. Rondom Maria’s portret hangen zes lijstjes met afbeeldingen van objecten die bij het verhaal van Maria horen. Ze lichten op als Maria erover spreekt. Aan het eind van haar verhaal legt Maria een link met de actualiteit en vertelt dat eenzaamheid nog steeds een groot probleem is. Ze nodigt je uit je eigen ervaring of een tip te delen door een reactie in te vullen op een vaste vraag die op de iPad verschijnt. Alle reacties worden getoond op een digitaal prikbord in het museum.

Bekijk de promovideo op YouTube

Meer weten?

Meer informatie over de samenwerking tussen de HAN-CMD en Erfgoed Gelderland vind je op deze pagina.

Het Romeins verleden beter zichtbaar
Terug naar
overzicht
Online basiscursus Oral History van Sprekende Geschiedenis

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Logo Erfgoed Gelderland
Logo Erfgoed Gelderland Samen verleden toekomst geven

Algemeen

  • Agenda
  • Nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • Projecten en diensten
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden

Over ons

  • Over Erfgoed Gelderland
  • Medewerkers
  • Vacatures en stages
  • Jaarverslagen en ANBI

 

  • Logo Erfgoed Gelderland
  • Publieksverslag
  • Samenwerkingspartners

Contact

Erfgoed Gelderland

Westervoortsedijk 67-D

6827 AT Arnhem

info@erfgoedgelderland.nl

026 3034254

Volg ons via

Kaart locatie Erfgoed Gelderland met link naar contactgegevens
2025 Erfgoed Gelderland - Samen verleden toekomst geven