Slavernijverleden onder de aandacht tijdens take over in het Huis der Provincie
Op vrijdag 16 juni namen ruim 100 middelbare scholieren uit heel Gelderland het Huis der Provincie tijdelijk over. In de ochtend en middag volgden de jongeren verschillende kunstworkshops met als thema het slavernijverleden. Erfgoed Gelderland hielp mee bij de ontwikkeling van het educatieve programma.
Ruim 100 leerlingen uit de tweede en derde klas van verschillende Gelderse middelbare scholen waren aanwezig tijdens de take over van het Huis der Provincie in Arnhem. Hier gingen zij in gesprek over het slavernijverleden en de afschaffing van de slavernij 150 jaar geleden. Ook de doorwerking van dit verleden in onze huidige maatschappij kwam tijdens de take over aan bod.
Educatief programma
In de ochtend en middag werden er in het Huis der Provincie en in Focus Filmtheater Arnhem kunstworkshops georganiseerd rond het thema slavernijverleden en 150 jaar vrijheid. Dit waren workshops op het gebied van onder meer muziek, fashion, film, theater en erfgoed. Het educatieve programma was gemaakt in opdracht van provincie Gelderland door Stichting InDifferent, Erfgoed Gelderland en Cultuur Oost. Else Gootjes van Erfgoed Gelderland werkte mee aan de ontwikkeling van een lesmodule rond dit thema, die de leerlingen voor de take over en erna op school aangeboden krijgen. Het programma werd afgesloten onder begeleiding van Lan Lan Zhang, met gedeputeerde Peter van ‘t Hoog en een optreden van muzikant Stef Weeseman. RTVconnect maakte een terugblik. Deze kunt u hier bekijken.
Onthulling kunstwerk
Tijdens de take over werd er extra aandacht geschonken aan het kunstwerk van Patricia Kaersenhout, Into the deep loving darkness. Dit kunstwerk werd eerder op 12 mei onthuld in het Huis der Provincie. Dit kunstwerk is in opdracht van provincie Gelderland gemaakt om het gesprek over het Gelderse koloniale- en slavernijverleden te stimuleren. Verschillende sporen van het Gelderse slavernijverleden, waar Erfgoed Gelderland de afgelopen jaren onderzoek naar heeft gedaan, dienden hiervoor ter inspiratie.