Samenwerkingsverband jeugd & geschiedenis Gelderland
Hoe kunnen we een sterkere verbinding maken tussen lokale geschiedenis en het onderwijs? Afgelopen donderdag 10 oktober tekenden de Hogeschool Arnhem Nijmegen, het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis, Erfgoed Gelderland en Rozet een intentieverklaring, waarmee zij aangeven de komende jaren samen willen werken om een brug te bouwen tussen het lokale erfgoedveld en de docentenopleiding geschiedenis.
Toekomst scheppen met geschiedenis
De ondertekening van de intentieverklaring vond plaats tijdens de bijeenkomst ‘Toekomst scheppen met geschiedenis’. De ondertekening is een belangrijk moment voor het samenwerkingsverband jeugd & geschiedenis Gelderland. Deze bestaat uit de Hogeschool Arnhem Nijmegen, Huis van de Nijmeegse Geschiedenis, Erfgoed Gelderland en Rozet. De ondertekening is een begin, waarmee de partijen aangeven samen te willen werken op het gebied van lokale geschiedenis en erfgoededucatie (en de verbinding hiertussen). Zij willen een stevige brug te bouwen tussen het onderwijs (in de school en het klaslokaal) en het lokale erfgoedveld (de lokale geschiedenis buiten het klaslokaal).
Stage buiten het klaslokaal
Studenten van de opleiding tot geschiedenisdocent hebben een belangrijke rol in het bouwen van deze brug. De Hogeschool Arnhem Nijmegen en Rozet begonnen daarom drie jaar geleden met het inrichten van een alternatieve stagemogelijkheid voor studenten aan de opleiding docent geschiedenis. De studenten konden stagelopen in de omgeving van van de stageschool, ofwel ze liepen stage bij een van de Gelderse erfgoedinstellingen in de buurt in plaats van in de klas. Aldaar werden zij uitgedaagd om ook ‘buiten de klas’ de lokale geschiedenis toegankelijk te maken voor een breed publiek, dus niet alleen voor scholieren. De Hogeschool Arnhem Nijmegen heeft nu het plan om deze buitenschoolse stage (i.e. buiten het onderwijs/klaslokaal) een vaste plek te geven in het curriculum van de opleiding tot geschiedenisdocent.
Waardevolle verbinding
Niet alleen voor het onderwijs, maar ook voor musea en erfgoedinstellingen, zoals monumenten en historische verenigingen is deze samenwerking zeker interessant. Het is voor vele van deze erfgoedorganisaties een uitdaging om jeugd te interesseren voor geschiedenis en erfgoed. Uiteindelijk bereik je het beste met jeugd: daarom is het waardevol om deze verbinding tussen de studenten van de docentenopleiding en erfgoedinstellingen te ondersteunen en verder uit te werken.
De intentieverklaring die de partijen afgelopen donderdag ondertekenden is dan ook het begin van een samenwerkingsverbond. De komende periode gaan de samenwerkende partijen kijken wat er nodig is om een stevige brug te bouwen tussen het onderwijs en het lokale erfgoedveld/lokale geschiedenis, binnen en buiten de school.