‘Thumbnail’ onderzoek op mijnGelderland
In maart deed Paul Riezebos een scriptieonderzoek naar video’s op het YouTubekanaal ‘Beleef mijnGelderland’. Hij onderzocht de aantrekkelijkheid van bepaalde soorten thumbnails: miniatuurafbeeldingen bij YouTube filmpjes.
Grote respons op enquête
Voor dit onderzoek ontwikkelde Paul een enquête. In de enquête konden de deelnemers kiezen tussen verschillende videovoorbeelden van video’s van de serie Ridders van Gelre. Ook moesten ze aangeven in hoeverre deze ‘thumbnails’ aantrekkelijk, opvallend en informatief waren. De oproep voor de enquête stond in de nieuwsbrief van mijnGelderland en werd gedeeld op de kanalen van Erfgoed Gelderland. Maar liefst 161 mensen geïnteresseerden in Gelders erfgoed vulden de enquête in.
Onderwerp in beeld
Inmiddels zijn de resultaten binnen. Daaruit bleek dat de videovoorbeelden op YouTube het beste het onderwerp duidelijk in beeld konden hebben. Het gebruik van tekst in deze ‘thumbnails’, zorgde niet voor meer kliks, maar werd wel meer gewaardeerd.
Paul is trots op het eindresultaat en wil graag alle deelnemers bedanken voor hun medewerking.