Logo Erfgoed Gelderland
  • Home
  • Agenda
  • Nieuws
    ▼
    • Nieuws
    • Blogs
    • Nieuwsbrieven
  • Projecten en diensten
  • Gelderse Roos Prijs
    ▼
    • Inzenden Gelderse Roos
    • Inzendingen Gelderse Roos 2021
    • Archief Gelderse Roos
  • Leden
    ▼
    • Ledenoverzicht
    • Lidmaatschap
    • Netwerken
  • Over ons
    ▼
    • Over Erfgoed Gelderland
    • Missie en Visie stichting
    • Medewerkers
    • ANBI
    • Coöperatie
    • Digitale Strategie
    • Vacatures
    • Publieksverslag
    • Samenwerkingspartners
    • Statement Diversiteit en Inclusie
  • Corona
    ▼
    • Nuttige links
    • Onderzoek leden gevolgen coronacrisis
    • Tips voor erfgoedinstellingen
  • Vacatures
  • Contact
Logo Erfgoed Gelderland
  • Home
  • Agenda
  • Vacatures
  • Contact
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Blogs
    • Nieuwsbrieven
  • Projecten & dienstverlening
  • Scholing
  • Leden
    • Ledenoverzicht
    • Lidmaatschap
    • Netwerken
    • Ledennieuwsbrieven
  • Over ons
    • Over Erfgoed Gelderland
    • Missie en Visie stichting
    • Medewerkers
    • Vacatures en stages
    • ANBI
    • Coöperatie
    • Digitale Strategie
    • Logo Erfgoed Gelderland
    • Publieksverslag
    • Samenwerkingspartners
    • Statement Diversiteit en Inclusie
Home / Berichten / Pilot leerlijn ‘Burgerschap en Vrijheid’ in het Airborne Museum

Datum24-02-2022

Pilot leerlijn ‘Burgerschap en Vrijheid’ in het Airborne Museum

Categorieen Nieuws, Vrijheid en Burgerschap

In februari ging de pilot mbo-leerlijn ‘Burgerschap en Vrijheid’ van start in het Airborne Museum. Leerlingen van Rijn IJssel binnen de opleiding Handhaving en de opleiding Beveiliging kregen les in het museum over het thema vrijheid.

Mbo-leerlijn Burgerschap en Vrijheid

Erfgoed Gelderland ontwikkelde samen met deelnemende musea en scholen de mbo-leerlijn ‘Burgerschap en Vrijheid’, onderdeel van ‘Gelderland in Vrijheid‘. De leerlijn laat studenten in vijf tot acht lessen kennismaken met de waarde van vrijheid, in het verleden maar ook nu. Bij dit programma is een bezoek aan een museum dat zich bezighoudt met de Tweede Wereldoorlog inbegrepen. De betrokken musea zijn: het Airborne Museum, Vrijheidsmuseum, Onderduikmuseum Aalten en het Apeldoornsche Bosch. In deze musea zullen studenten het thema vrijheid bespreken aan de hand van eigen inzichten en historische gebeurtenissen. Zo trekt de leerlijn een verband tussen vrijheid in het verleden en heden. De methode oral history speelt voor dit educatieve programma een grote rol. Via de ervaringen van anderen, kunnen studenten verder reflecteren op het thema vrijheid. Uiteindelijk zullen de studenten ook zelf een oral history interview afnemen.

Pilot in het Airborne Museum

Van 7 tot 11 februari bezochten de mbo-studenten van de opleiding Beveiliging en de opleiding Handhaving van Rijn IJssel het Airborne Museum. Het Airborne Museum ontwikkelde hiervoor een nieuw programma, in samenwerking met de docenten en de drie andere deelnemende musea (Vrijheidsmuseum, Onderduikmuseum Aalten en Apeldoorsche Bosch). Het programma: Vrijheid en de Slag om Arnhem. Tijdens dit educatieve programma werden de studenten uitgedaagd om te reflecteren op het thema vrijheid aan de hand van eigen ervaringen en de ervaringen van anderen. De mbo-studenten konden zelf het museum verkennen en bespraken onder begeleiding van museumdocenten actuele vraagstukken, waaronder dienstplicht en keuzevrijheid.

Studenten op bezoek bij het Airborne Museum (foto: Lieselot Verstijnen).

Het verhaal van Anthony Crane

De studenten van Rijn IJssel luisterden in het Airborne Museum naar het verhaal van de inmiddels overleden veteraan Anthony Crane. Hij was een van de eerste Britse parachutisten tijdens de slag om Arnhem. Zijn leven, ervaringen en verhalen zijn vastgelegd door middel van oral history interviews. Het Airborne Museum beschikt over veel beeldmateriaal waarin de veteraan Anthony Crane zijn verhaal vertelt. Op deze manier konden zijn ervaringen doorgegeven worden aan volgende generaties. De studenten verdiepten zich gedurende de pilot in het leven van deze veteraan. Ze konden vragen stellen waar hij – vanwege de grote hoeveelheid beschikbaar beeldmateriaal – vaak postuum antwoord op kon geven in filmpjes.

Aan de hand van filmpjes vertelt oorlogsveteraan Anthony Crane zijn persoonlijke verhaal (foto: Lieselot Verstijnen).

Tafel voor verschilmakers

Marc Wingens, directeur van Erfgoed Gelderland is geïnterviewd over dit educatieve programma tijdens de ‘Tafel van Verschilmakers’, op 17 februari. Tijdens deze bijeenkomst, georganiseerd door Wageningen45, werd het programma van 4 en 5 mei 2022 besproken. Marc Wingens keek tijdens het interview terug op de pilot van de mbo-leerlijn in het Airborne Museum. Ook sprak hij hier over de projecten van samenwerkingspartners: de Vrijheidsdagen in de Gelderse bibliotheken, georganiseerd door Rijnbrink. En de Vrijheidsexpres van Spectrum, een mobiele escaperoom die rond zal reizen langs musea, bibliotheken en scholen.

U kunt hier het interview met Marc Wingens over het educatieve programma terugkijken.

Uitzending Tafel van Verschilmakers. Start op het moment van het interview met Marc Wingens over het educatieve programma.

Terugblik bijeenkomst Romeinennetwerk Gelderland
Terug naar
overzicht
Cursusdag AWN: Erfgoedvrijwilligers en de Omgevingswet

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Logo Erfgoed Gelderland
Logo Erfgoed Gelderland Samen verleden toekomst geven

Algemeen

  • Agenda
  • Nieuws
  • Blogs
  • Nieuwsbrieven
  • Projecten en diensten
  • Gelderse Roos
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Over ons

  • Over Erfgoed Gelderland
  • Missie en Visie stichting
  • Medewerkers
  • ANBI
  • Coöperatie
  • Digitale Strategie

 

  • Vacatures
  • Logo Erfgoed Gelderland
  • Publieksverslag
  • Samenwerkingspartners
  • Statement Diversiteit en Inclusie

Contact

Erfgoed Gelderland

Westervoortsedijk 67-D

6827 AT Arnhem

info@erfgoedgelderland.nl

026 3034254

Volg ons via

Kaart locatie Erfgoed Gelderland met link naar contactgegevens
2023 Erfgoed Gelderland - Samen verleden toekomst geven