Een frisse blik op vrijwilligers: vernieuwde inzichten voor vrijwilligersbeleid
Verschillende erfgoedorganisaties kwamen op 2 december samen voor de training ‘Een frisse blik op vrijwilligers’. De deelnemers gingen in een interactieve setting met elkaar aan tafel om met een frisse blik hun eigen organisatie te bekijken. In gesprek met elkaar en aan de hand van praktische opdrachten stonden zij stil bij verschillende vragen. Waar staan we als organisatie? Wat gaat al goed? En waar liggen onze kansen voor verbetering?
De training bood niet alleen reflectie, maar ook nieuwe inspiratie voor het werven van vrijwilligers. Met behulp van onder andere principes uit de gedragspsychologie werden de deelnemers uitgedaagd om passende oplossingen te vinden voor vraagstukken binnen hun eigen organisatie.
Een frisse blik op de eigen organisatie
In het eerste onderdeel van de training lag de focus op het kijken naar de eigen organisatie. Deelnemers probeerden om hun organisatie vanuit een ander perspectief te bekijken. Aan de hand van een tafel vol foto’s kozen ze een beeld hoe de situatie binnen hun organisatie er nu uitziet en hoe deze er in hun ideale toekomst uit zou zien. Zo brachten ze tegelijkertijd concreet in beeld welke doelen zij voor hun eigen organisatie hebben.
Vervolgens werd er stilgestaan bij de visie op vrijwilligers. Door middel van een opdracht gingen deelnemers aan de slag met het beschrijven van hun doelgroep binnen potentiële vrijwilligers. Wat waren de behoeften van de organisatie op dit gebied? Voor welke taken zoeken we vrijwilligers? Wat voor type mens is er nodig bij de organisatie? Kijkend naar interesses, talenten en motivatie ontstond er een beeld van voor wat voor een type vrijwilligers de organisaties een oproep zou kunnen doen. Ze reflecteerden ook op de eigen positie: uit welke mensen bestaat de organisatie nu en hoe beïnvloedt dit de manier van werven?

Nieuwe vrijwilligers bereiken
In het tweede onderdeel, nieuwe vrijwilligers bereiken, onderzochten deelnemers wie zij willen bereiken en hoe ze dit op de beste manier kunnen doen. Met de doelgroep voor ogen gingen ze op onderzoek uit. Hoe kunnen zij hun organisatie en vrijwilligerswerk op een aansprekende manier presenteren? Deelnemers experimenteerden met het maken van een wervingsfilmpje. Hierin maakten ze duidelijk wie ze zoeken, wat vrijwilligers ervoor terugkrijgen om bij hen aan de slag te gaan en wat de functie leuk maakt. In plaats van een standaard vacaturetekst werd er gewerkt met beeld, om te laten zien hoe krachtig het is als potentiële vrijwilligers een beeld bij de organisatie krijgen en persoonlijker worden benaderd.
Daarnaast was er aandacht voor het omgaan met zowel zichtbare als onzichtbare verschillen in een groep individuen. Het herkennen, begrijpen en accepteren van deze diversiteit is een belangrijke voorwaarde voor goede samenwerking.
Deelnemers kijken positief terug op de training. Er is goed met elkaar gesproken over elkaar aanpak. Met een hernieuwde blik op het vrijwilligersbeleid kunnen de organisaties hier verder mee aan de slag.
Zelf aan de slag met je vrijwilligersbeleid?
Voor meer informatie over het werven van vrijwilligers of de inhoud van deze training kun je contact opnemen met Lian van der Zon of Else Gootjes. Zelf deze training volgen? In januari maken we het scholingsaanbod voor voorjaar 2026 bekend. Houd hiervoor onze scholingspagina in de gaten.
