In 2018 werd bij graafwerkzaamheden in de buurt van het stadhuis in Doetinchem een middeleeuwse kazemat gevonden. Dat is een soort bunker met schietgaten, die onderdeel was van de oude Hamburgerpoort. Waarschijnlijk is deze kazemat tussen 1525 en 1535 aangelegd door Karel van Gelre. Na de vondst is de kazemat weer afgedekt, zodat hij goed bewaard blijft in de grond. Maar in het Stadsmuseum kun je hem nu via een VR-game bekijken en beleven! Ook ontdek je waar kazematten voor dienden, hoe ze waren gebouwd en waar ze zich precies bevonden.
Virtuele beleving van de kazemat
Het historisch erfgoed, de kazemat, zit dus helaas onder de grond. Om dit erfgoed toch zichtbaar te maken en te kunnen ‘beleven’ is het idee ontstaan de Kazemat 3D in te laten scannen en waarheidsgetrouw virtueel na te bouwen. Zo ontstond de VR Game, waarmee vooral de jongere doelgroep zich aangetrokken en aangesproken voelt. We proberen jongeren aan te spreken door in hun belevingswereld te stappen en het erfgoed in een vorm te gieten die bij hen past.
Jongeren bereiken
Vanuit Tijdlab, de uitvoerende partij voor het maken van de VR-beleving, zijn diverse jongeren betrokken geweest bij de ontwikkeling, het testen en het in gebruik nemen van de game in het museum. Het afgelopen jaar hebben diverse schoolklassen (middelbare scholieren) tijdens een bezoek aan museum de game gespeeld. Het eerste weekend na de opening organiseerden we met de gemeente een openingsweekend, waarbij het museum en daarmee ook de game, gratis toegankelijk was. Dit heeft geleid tot honderden bezoekers.
De game is toegankelijk voor alle bezoekers, maar wegens de gekozen vorm: een virtuele wereld, waarbij je terug in de tijd gaat, wordt de game vooral door jongeren en jongvolwassenen gespeeld. Wat we ook vaak zien is dat vaders/moeders met kinderen de game spelen. Dan is de volwassene de kapitein die de instructies geeft aan de reservist (het kind, jongere).
Waarom maakt dit project kans op de Gelderse Roos Prijs 2024?
Het is uniek in Nederland dat een Kazemat op deze wijze “kan worden herbeleefd” door in het hier en nu middels een VR-game terug te gaan in de tijd. De kazemat is waarheidsgetrouw virtueel vormgegeven. Het project is innovatief, omdat het helemaal op maat gemaakt is voor het museum met bijzondere technologie, zoals het 3D scannen en Virtual Reality. Door het maken van de 3D-scan is de kazemat opgemeten en in beeld gebracht. Op basis hiervan is een virtuele, naar waarheidsgetrouwe, omgeving gemaakt van de kazemat. We hebben hiermee de kazemat die onder de grond ligt en niet zichtbaar is, virtueel zichtbaar gemaakt.
Voor Tijdlab was het de eerste keer dat zij zoiets hebben bedacht en gedaan. Het project is opgezet in samenwerking met de gemeente Doetinchem en werd ontwikkeld in cofinanciering met het museum. Deze samenwerking met de gemeente, museum en Tijdlab is een voorbeeld van een geslaagde coproductie. Zowel in ontwikkeling, financiering, maar ook in communicatie en borging.
Voor dit project werken diverse organisaties samen: Gemeente Doetinchem en de Omgevingsdienst Achterhoek (Archeologie), Uitvoerende partij: Tijdlab Deventer.