HanzeQuest

PlaatsZutphen
Eigenaar Stedelijk Museum Zutphen
terug naar overzicht

HanzeQuest is een spannende game gemaakt dóór jongeren voor jongeren. De immersive en interactieve ervaring is in het bijzonder gericht op jongeren tussen de 13 en 30 jaar.

Het idee voor de HanzeQuest ontstond door studenten van de HAN, en kwam tot stand tijdens deelname van het Stedelijk Museum Zutphen aan het SIM-project van Erfgoed Gelderland. Na afronding van dit project heeft Stedelijk Museum Zutphen besloten om de app ook daadwerkelijk te ontwikkelen. Daarin werden elementen van beide groepen HAN-studenten verwerkt.

Op 14 oktober 2023 vond de eerste Zutphense Museumnacht plaats. We wilden deze museumnacht graag jongeren aanspreken. Dit was dus een mooi moment om HanzeQuest te lanceren. Deze avond kon HanzeQuest voor het eerst door publiek worden gespeeld. De HanzeQuest was het antwoord op een aantal vragen die bij het museum leefden: hoe kunnen we jongvolwassenen tijdens de Museumnacht bereiken, met een activiteit die aansluit bij het jaarthema van Zutphen ‘Hanze’ en daarmee ook de bezoekers makkelijker over de drempel van het museum krijgen?

Immersive experience

HanzeQuest is een immersive experience. Voordat deelnemers met een iPad aan de slag gaan en fysiek worden meegenomen door de collectie, beleven ze al een Hanze-verkleedpartij en gaan ze op de foto. Niet alleen om in de stemming te komen, maar de foto is daarna ook onderdeel van het spel op de iPad.

Duurzaam inzetbaar

De lancering tijdens de Museumnacht was een succes en het was ook geweldig om te zien hoe trots de studenten van de HAN zijn dat hun ideeën daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Nu we aan dit succes hebben geproefd, willen we de HanzeQuest verder ontwikkelen, mede op basis van feedback die we van de jongeren tijdens de Museumnacht hebben verzameld, zodat die duurzaam kan worden ingezet in de toekomst.

Waarom maakt dit project kans op de Gelderse Roos Prijs 2024?

We nomineren graag de HanzeQuest, omdat in deze interactieve game jongeren worden uitgedaagd. We zetten moderne technieken in en betrekken de jongeren bij onze vaste collectie op een verrassende manier. Het project sluit ook perfect aan bij de criteria voor de Gelderse Roos; de doelgroep (13-30 jaar), een voorbeeldfunctie, innovatief, interactie met jongeren, Gelders erfgoed, gerealiseerd door Gelderse partijen. De eerste pilot hebben wel al gedraaid tijdens de Zutphense Museumnacht in oktober 2023. Nu werken we de game verder uit, zodat die vanaf zomer 2024 in ons vaste activiteitenaanbod kan worden opgenomen. Alle partijen spannen zich daar vol enthousiasme voor in.

Voor dit project werken diverse organisaties samen: Musea Zutphen, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, TAFF Multimedia, StinnIM.