Studenten van diverse studies binnen de Letterenfactulteit van de Radboud Universiteit hebben van de gemeente Nijmegen de opdracht gekregen om in een denktank gezamenlijk een opdracht uit te voeren gericht op Erfgoed en Publiek. De gemeente wil meer jonge mensen kennis laten maken met het archeologisch erfgoed in de stad en zoekt naar creatieve manieren om dit te doen. De opdracht ‘Op zoek naar de Freek Vonk van de Archeologie’ staat in het teken van het onder de aandacht brengen van het Unesco Werelderfgoed van de Romeinse Limes bij kinderen en jongeren. Succesverhalen als Time Team in Engeland of Freek Vonk in de biologie dienen als inspiratie. Het eindproduct moet een medium/kanaal zijn met een opzet van aansprekende verhalen voor jongeren over Romeins Nijmegen en ideeën voor contentmarketing. De denktank moet in april de opdracht volledig hebben afgerond. Vinden zij een Freek voor de archeologie?
De opdracht
De opdracht aan de denktank was als volgt: Freek Vonk is slangenonderzoeker bij Naturalis. Met zijn programma Freek in het Wild weet Freek Vonk kinderen en jongeren nieuwsgierig te maken naar reptielen en dieren in het algemeen. Met Freek als ambassadeur is de interesse voor de natuur én voor Naturalis enorm toegenomen. In plaats van ouders die hun kinderen meeslepen naar het museum, zijn het nu juist de kinderen die hun familie overtuigen om Naturalis te bezoeken. De opdrachtgever, gemeente Nijmegen, is erg benieuwd of zo’n effect ook te creëren is voor de archeologie in Nijmegen. Archeologie is immers een ontzettend spannend onderwerp, dat bij kinderen heel erg tot de verbeelding kan spreken. Daarvoor zijn echter een goede formule, een aansprekende ambassadeur en mooie erfgoedverhalen nodig. Je kunt je alvast voorbereiden door wat afleveringen van het befaamde BBC-programma Time Team te kijken en na te denken hoe zulke content kan worden omgezet naar een jonge doelgroep, nieuw medium en het rijke archeologische erfgoed in Nijmegen.
Voor de opdracht onderzoeken de studenten het volgende:
- Welk videoformat en kanaal is geschikt om archeologie bij kinderen/jongeren te promoten (longform of shortform, YouTube, Instagram of TikTok)?
- Welke toon en opbouw moet de content hebben om kinderen en jongeren aan te spreken? Waar zit het succes van Freek’s Wilde Wereld en wat kan je opdrachtgever daar van leren?
- Welke verhalen over het Romeins erfgoed in Nijmegen kan de gemeente vertellen op het kanaal?
- En wie zou een leuke ambassadeur zijn om de content te presenteren?
De studenten van de Radboud Universiteit zijn afkomstig van diverse studierichtingen, waardoor een interdisciplinair team ontstaat om vorm te geven aan het eindproduct. Ten behoeve van de opdracht zijn de studenten vrij om andere partijen te benaderen om mee samen te werken, hierbij valt te denken aan het Valkhof Museum, middelbare scholen of archeologische onderzoekers. Het project is een samenwerking tussen gemeenten Nijmegen en de Radboud Universiteit.
Waarom maakt dit project kans op de Gelderse Roos Prijs 2024?
De creatieve denktank voor en door jongeren is bij uitstek geschikt om verder uit te werken door de gemeente Nijmegen, eventueel met partners als Valkhof Museum of Radboud Universiteit, om de doelstellingen van Unesco Werelderfgoed van de Romeinse Limes in Gelderland na te streven. De denkkracht in een jong interdisciplinair team brengt innovatie mee. De studenten hebben zelf, bewust, gekozen voor een denktank gericht op erfgoed en publiek. Het format van de opdracht kan eenvoudig gedupliceerd worden op andere archeologie gerelateerde content.
Voor dit project werken diverse organisaties samen: Studenten van de Radboud Universiteit, de organisatie waar zij mee samenwerken in het kader van de uitvoering, Gemeente Nijmegen en Radboud Universiteit Nijmegen.
Foto Header: Collectie Valkhof Museum, Archeologisch Depot Gelderland