RheijnLand.Xperiences

Dit project wordt in het kader van het INTERREG-programma Deutschland-Nederland uitgevoerd en financieel ondersteund.

Negen culturele instellingen, twee hogescholen en twee bureaus voor toerisme uit de Kreise Kleve en Wesel en uit de provincie Gelderland werken in dit project samen met als doel de aantrekkelijkheid van de regio te verhogen en het bezoek van de streken aan beide kanten van de grens te stimuleren. Innovatie, samenwerking en regionale cultuurpromotie staan daarbij centraal.

Sophia

De musea gaan de gezamenlijke geschiedenis van de grensstreek vertellen, aan de hand van grensoverschrijdende thema’s, zoals ‘de Romeinen’, ‘Hertogen en Graven’; en ‘de Tweede Wereldoorlog’. Hierbij zullen de musea zich vooral sterk richten op de jeugd. Zij gaan daarom, ondersteund door IT-experts en -studenten van de twee hogescholen, hun collecties en exposities digitaal ontsluiten en verbinden middels ‘gamification’, ‘geocaching’, ‘augmented reality’ en ‘storytelling’. Cruciaal voor het project is de inzet van een mobiele app, waarmee jongeren (14-25 jaar) worden uitgedaagd om de leerling te worden van een mysterieuze handelaar, Sophia, die emoties, herinneringen en ideeën verzamelt rond kunstwerken en objecten in acht musea in de regio.

Sophia is geïnspireerd op Glückel van Hameln, een 17e-eeuwse zakenvrouw die het Rijn-Waalgebied bezocht. Andere personages zijn ook geïnspireerd op historische of mythische figuren uit de regio, zoals de legendarische Gelderse draak of de 16e-eeuwse Nederlandse maarschalk Maarten van Rossum. Onder leiding van Sophia lossen jongeren puzzels op, zoeken ze aanwijzingen en vechten ze tegen virtuele tegenstanders. De app biedt verhalen en ervaringen die op maat zijn gemaakt voor elk museum om hun presentaties op een speelse manier te verbeteren (met bijvoorbeeld augmented reality, blended experience kiosks en minigames).

Kennisuitwisseling en netwerkvorming

Kennisuitwisseling en netwerkvorming zijn ondersteunend aan de ontwikkeling van het gezamenlijke verhaal dat als het ware ‘de lijm’ binnen het project is. Hiervoor doorlopen de deelnemende partners een netwerk- en trainingsprogramma, uitgevoerd door Academie voor Cultuurmanagment. De aftrap was een serie bijeenkomsten onder de noemer ‘Culture Clashes’ in het najaar van 2017 om de cultuurverschillen binnen de regio te duiden. In het eerste kwartaal van 2018 gingen in ‘Peer2Peer’, inhoudelijke museummedewerkers met elkaar en met hun collecties aan de slag. Najaar 2018 volgde de serie: ‘Hospitality’, waarbij gastvrijheid centraal stond. Vanaf maart 2019 loopt de reeks Museum Projects.

Project partners

Lead partner
Erfgoed Gelderand

Erfgoed instellingen
Archäologischer Park Xanten
Geldersch Landschap & Kasteelen
Museum Arnhem
Museum Goch
Museum Het Valkhof
Museum Kurhaus Kleve
Museum Schloß Moyland
Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945
Nederlands Openluchtmuseum

Hogescholen
Hochschule Rhein-Waal
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)

Bureaus voor toerisme
Niederrhein Tourismus
RBT KAN

Financiering
INTERREG-programma van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling EFRO (50,00 %)
Land Nordrhein-Westfalen (12,50 %)
Provincie Gelderland (12,50 %)
De partners dragen zelf 25,00 % bij.

Duitse vertaling van deze tekst

Lees hier onze berichten over Rheijnland.Xperiences

Website INTERREG Deutschland Nederland

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: