Het Verhaal van Gelderland in zicht

In een reeks van drie bijeenkomsten nemen wij in het najaar van 2021 het onderwerp marketing en communicatie onder de loep tijdens ‘Het Verhaal van Gelderland in zicht’.

ThemaCommunicatie, Verhaal van Gelderland
DoelgroepErfgoedprofessionals, Historische Verenigingen
ProductAdvies, Evenement
Scholing
terug naar overzicht

In een reeks van drie bijeenkomsten nemen wij in het najaar van 2021 het onderwerp marketing en communicatie onder de loep tijdens ‘Het Verhaal van Gelderland in zicht’.

28 oktober – Zelf aan de slag | Online | 10:00 – 11:00

De eerste bijeenkomst, getiteld ‘Zelf aan de slag’, bestaat uit een aantal korte presentaties, zogenoemde ‘Lightning talks’, van verschillende casussen uit het erfgoedveld. Hoe hebben verschillende musea en erfgoedinstellingen hun marketing en communicatie ingericht? Welke keuzes maak je daarin? En wat kunnen we leren van anderen? Er staat een divers programma klaar, waaronder:

  • Jacoline Zilverschoon van het Regionaal Archief Rivierenland licht toe waarom zij als het RAR gestart zijn met vloggen.
  • Rosa van der Wielen van Slot Loevestein vertelt over hun campagne rondom 400 jaar Hugo de Groot.
  • Yvon van der Meer belicht het onderwerp marketing en communicatie vanuit het perspectief van Hagedoorns Plaatse.
  • Leonieke Terlouw van het Elisabeth Weeshuismuseum bespreekt verschillende aspecten van social media.
  • Gerda Brethouwer van het Nationaal Onderduikmuseum vertelt over de samenwerking van het museum met de kerk van Bredevoort.
  • Dennis van Oeveren van het Bottermuseum spreekt onder meer over de verhuur van bottertochten via Airbnb.

11 november – Samen aan de slag | Online | 10:00 – 11:00

In de tweede bijeenkomst, getiteld ‘Samen aan de slag’ gaan we het hebben over samenwerking. Hoe zet je een merk succesvol in de markt? En hoe zorg je ervoor dat iedereen binnen de samenwerking eigenaarschap voelt? We hebben twee sprekers uitgenodigd om hier dieper op in te gaan. Hubert Slings van het Netwerk Canonmusea bespreekt de kansen en valkuilen van samenwerking. Het Grootste Museum van Nederland geeft een presentatie over hoe zij de samenwerking met 18 kerken en synagogen vanuit Museum Catharijneconvent vormgeven.

25 november – Wij zijn het Verhaal van Gelderland | Op locatie | 10:00 – 14:00

In de laatste bijeenkomst uit de reeks, getiteld ‘Wij zijn het Verhaal van Gelderland’, vertalen we de eerder besproken onderwerpen naar het Verhaal van Gelderland en gaan we aan de slag in een aantal workshops. In 2022 wordt de provinciale geschiedenis ‘Verhaal van Gelderland’ uitgegeven. Maar dit verhaal is al door de hele provincie te beleven. Hoe knoop je al deze verhalen en locaties aan elkaar? En hoe kun je gezamenlijk het Verhaal van Gelderland uitdragen naar het publiek?