RheijnLand.Xperiences – Met ‘Sophia’ grensoverschrijdend langs de musea

Op 6 december 2018 gaven Erfgoed Gelderland, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de Hochschule Rhein-Waal in Kasteel Doorwerth een Sneak Preview van ‘Sophia’ en de eerste resultaten van RheijnLand.Xperiences, het samenwerkingsproject voor en met Duitse en Nederlandse musea in de regio Rijn-Waal. RheijnLand.Xperiences maakt een verbindend verhaal voor de musea in de grensstreek van Gelderland en Nordrhein-Westfalen om het museumbezoek over de grens te stimuleren. Centraal daarbij staat een game-app, die jongeren (14-25 jaar) uitdaagt om leerling te worden van een mysterieuze handelaar, Sophia, die emoties, herinneringen en ideeën verzamelt rond kunstwerken en objecten in de deelnemende musea in de regio. Tijdens de Sneak Preview presentatie, onder leiding van dagvoorzitter Marc Pil van de Academie voor Cultuurmanagement, konden de aanwezigen kennismaken met de game, Sophia en andere personages.

Programma

Marc Wingens, directeur Erfgoed Gelderland verwelkomde de gasten, waaronder gedeputeerde Josan Meijer van de provincie Gelderland en Frau Birgitta Radermacher, Regierungspräsidentin Regierungsbezirk Düsseldorf, en gaf een korte introductie op het project.

Willem-Jan Renger, hoofd van de Innovatieve Studio van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en uitvinder van de ludodidactiek, nam de aanwezigen mee in het belang van het leren door middel van games.

Dr. Tonguc Sezen van de Hochschule Rhein-Waal en Vera Lange van de Hogeschool Arnhem Nijmegen introduceerden de game. Tonguc Sezen, expert in ’interactive storytelling’, is de bedenker van Sophia en de globale verhaallijn. Vera Lange, interaction designer, ontwikkelt de spellen op basis van onderzoek onder de doelgroep.

Vanuit het perspectief van de musea vertelde Susanne Figner van Museum Kurhaus Kleve over het ontwikkelproces. Het grote voordeel van een game is dat jeugd dingen kan doen in een museum die normaal niet door de beugel kunnen, zoals het aanraken van objecten.

Enthousiaste reacties

Daarna gingen de aanwezigen in twee groepen uiteen: één groep speelde de Culture Clash Quiz en testte zo op vrolijke wijze de eigen kennis van de Nederlands-Duitse banden. De andere groep speelde een mini-game en kreeg daarmee een voorproefje van de game-app. De reacties waren enthousiast. Afsluitend werd er nagepraat tijdens de borrel.

De game-app is nog in ontwikkeling. Reacties en input van de spelers zullen dan ook meegenomen worden in de doorontwikkeling.

Foto: Jan Adelaar Fotografie – Sneak Preview presentatie van RheinLand.Xperiences in Kasteel Doorwerth

Duitse vertaling van deze tekst