RheijnLand.Xperiences – grensoverschrijdende game

In het project Rheijnland.Xperiences gaan acht musea de gezamenlijke geschiedenis
van de grensstreek vertellen aan de hand van een spannende game met grensoverschrijdende thema’s, zoals ‘de Romeinen’, ‘Hertogen en Graven’; en ‘de Tweede Wereldoorlog’.  IT-experts en -studenten van twee hogescholen uit de grensstreek hebben deze game ontwikkeld.

In 2017 is dit samenwerkingsproject van vier Nederlandse en vier Duitse musea en twee hoge scholen van start gegaan. Sindsdien hebben de samenwerkingspartners door een serie workshops elkaars werkwijze leren kennen en cultuurverschillen kunnen overbruggen. Meer dan honderd studenten van de hogescholen zijn in groepen langs de musea gegaan om per locatie te onderzoeken wat een jongere er zou kunnen doen,  om zo input te kunnen geven voor de game. IT experts en- studenten van de hoge scholen hebben vervolgens deze input omgezet naar een spannende game.

De game
In de game komt de speler meerdere personages tegen. De  eerste is Sophia, een sluwe smokkelaar die door het grensgebied en de tijd reist en het verbindende verhaal vertelt. De andere personages spelen de hoofdrol in het lokale verhaal en de speler ontmoet ze in het museum. Sophia verbindt deze lokale verhalen, manipuleert de diverse hoofdrolspelers en daagt ze uit, wat weer leidt tot nieuwe spelletjes en raadsels. De lokale personages zijn verbonden aan de eigenheid van het museum; in Archäologischer Park Xanten treffen we bijvoorbeeld Ursi, de beer die het gevecht aangaat met een Romeinse gladiator; in Kasteel Hernen hangen de adellijke bewoners ingelijst aan een sprekende wand en gaan in gesprek met de bezoekers. De game is bedoeld voor Generatie Z.

Lancering: 27 maart 2020
De game is bijna klaar voor de start. De naam houden we nog even geheim, maar in november hebben de makers de game getest en zij voeren nu de laatste aanpassingen door. Begin volgend jaar volgen nog tests door museummedewerkers en enkele publieksgroepen. De officiële lancering van de game vindt plaats in het Nederlands Openluchtmuseum op vrijdag 27 maart. De publieksmarketing wordt opgepakt door de twee toeristenbureaus, die deel uitmaken van het project. Zij zullen onder andere twee influencers gaan inzetten, één in Nederland en één in Duitsland, een website ontwikkelen en een communicatie-toolkit samenstellen. Na de lancering kan de game blijvend gespeeld worden.

Meer over het project
In dit project werken de volgende partners samen: Archäologischer Park Xanten, Geldersch Landschap & Kasteelen, Museum Arnhem, Museum Goch, Museum Het Valkhof, Museum Kurhaus Kleve, Museum Schloß Moyland, Vrijheidsmuseum, Nederlands Openluchtmuseum, Hochschule Rhein-Waal, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Niederrhein Tourismus en Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

Het project wordt in het kader van het INTERREG-programma Deutschland-Nederland uitgevoerd en financieel ondersteund.

Lees hier meer over het project.

Lees hier de Duitse vertaling.