Presentaties HAN studenten

Studenten van de HAN presenteren Time Travel App Leuven

Al ruim drie jaar werkt Erfgoed Gelderland samen met Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). Studenten van de opleiding Communicatie en Multimedia Design buigen zich over één van de vraagstukken die Erfgoed Gelderland aanlevert. Dat zijn vraagstukken van musea, historische verenigingen of andere erfgoedorganisaties uit onze achterban.

Vier organisaties leverden deze editie een uitdagende opdracht aan: Het Nederlands Bakkerij Museum in Hattem, Leven in de Liemers, Musea Zutphen en Het Nationale Park de Hoge Veluwe. Studenten beten zich vast in de case, gingen langs, spraken met kenners en doken in de geschiedenis om tot een innovatieve oplossing te komen. Tien weken zijn ze aan het werk geweest en op 22 januari zat het atrium op de Westervoortsedijk bomvol met studenten en opdrachtgevers voor de presentaties. 

Bakkerijmuseum

Het Bakkerijmuseum is een paar jaar geleden de weg van de edutainment in geslagen, en met groot succes.  De bakshops en workshop zijn erg populair, maar de vaste presentatie blijft daarin nog wat achter. De opdracht voor de studenten is om de vaste presentatie van het museum beter te laten aansluiten bij de interactieve programma onderdelen. Studenten leverden uiteenlopende oplossingen aan, zoals een game gebruikmakend van NFC chips, een tijdreis- route met een iPad en een museumquiz.

Leven in de Liemers

Leven in de Liemers bood een case aan over het verdronken dorp Leuffen. Dat dorp verdween tijdens de dijkdoorbraak in 1799. Mogelijke oplossingen om het dorp onder de aandacht te brengen van passanten en inwoners van het gebied, zijn volgens de studenten een Augmented Reality verrekijker, sprekende standbeelden, een escape room, een informatie hologram bij het VVV kantoor en een dynamisch informatiebord met een mobiele game.

Musea Zutphen

Musea Zutphen heeft een prachtige kelder waar van alles te vinden is over de tijd van de prehistorie tot 1000 jaar na Christus. De presentatie is nog niet interactief, hoe zouden de studenten dat oplossen? De studenten kwamen met een escape spel, een hologram en een kinect oplossing waardoor je je als bezoeker als een Viking kan bewegen.

Het Nationale Park Hoge Veluwe

Het Jachthuis Sint Hubertus op de Hoge Veluwe is beperkt open voor publiek. Het is een monument waar niets aan veranderd mag worden. Hoe kan de rondleiding en het gebouw nog aantrekkelijker worden gemaakt voor jongeren en schoolklassen? De studenten adviseerden het park met een cluedo- achtig spel, een speurtocht en route met hints door het huis en een app die meerdere locaties op de Hoge Veluwe met elkaar verbindt. 

De opdrachtgevers stelden kritische vragen en loofden de groepjes voor hun onderzoek en inlevingsvermogen, ze zijn geïnspireerd en met nieuwe ideeën naar huis gegaan. Meer weten over deze samenwerking en ook een keer een opdracht indienen? Klik hier of neem contact op met Henriette Kosse.