Oplevering prototypes HAN studenten

Op 16 juni leverden studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen prototypes op die ze maakten in opdracht van leden van Erfgoed Gelderland. Erfgoed Gelderland en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) werken al enkele jaren samen. Ook dit voorjaar gingen studenten van het SIM-project (Solutions for Interactive Media) aan de slag met opdrachten die Erfgoed Gelderland ophaalt bij de leden. De opdrachtgevers waren onder de indruk van de resultaten. Hieronder een overzicht.

  • Kasteel Doornenburg – Histobord: een digitaal bordspel waarin je Kasteel Doornenburg beleeft in verschillende tijden, met leuke game-elementen.
  • Museum Staal – Interactieve film over de tocht over de Berkel, van Billerbeck tot Zutphen, waarmee je de geschiedenis van de Berkel en van Staring leert kennen door dilemma’s in de film op te lossen.
  • Regionaal Archief Nijmegen – Presentatie van digitale bronnen in de publieksruimte van het archief door middel van interactieve kranten op een zuil.
  • Gebroeders van Lymborch – Online escaperoom met app op telefoon. Verhaal van gebroeders van Lymborch – zus Greta zoekt het uit: zijn ze vermoord?
  • Museum Niemandsland – Door objecten uit het museum ook op het scherm te scannen, krijg je een extra verhaal.
  • Jac Maris Museum – Online tijdlijn met quiz, waarmee beelden gemaakt door Jac Maris tot leven komen en je kennis maakt met zijn leven en werk.
  • Museum Het Valkhof – Online beleving waarbij je door het Diorama Slavenhandel kunt lopen en op plekken meer informatie kunt krijgen.
  • Het Pakhuis Ermelo – Touchwall, waarin het verhaal dat bij de tentoonstelling Brieven van Bram en Eva nog beter gevisualiseerd wordt.
  • Bakkerijmuseum Hattem – Online ondersteuning bij het verhaal van de kermisbakkerij in het museum, met games waarbij je veel opsteekt over poffertjes en wafels en een bakkershulp-diploma kunt verdienen.
  • Geldersch Landschap en Kasteelen | CollectieGelderland – Kasteelvrouwe Charlotte van de Cannenburch vraagt je om een geheime kamer vrij te spelen in 30-seconds spel met objecten uit de collectie van het kasteel.
  • Geldersch Landschap en Kasteelen | CollectieGelderland – Castle Roll, een toevoeging op de website, waarbij je naar beneden scrollend objecten kennis maakt met de digitale collectie van Kasteel Cannenburch.
  • Cultuur- en Erfgoedpact Liemers – Citygame in Zevenaar waarbij kinderen tussen 10 en 12 jaar met i-pads in de stad tegen elkaar strijden en meer over de verdwenen burcht van Zevenaar, maar ook over Huis Zevenaar en de geschiedenis van de stad leren.

Behalve dat dit project mooie ideeën en prototypes oplevert, brengt het studenten en het erfgoedveld ook met elkaar in verbinding.  Zo antwoordt studente Julie op de vraag van Ellen Nieboer, regionaal Archief Nijmegen of  hun beeld van het archief veranderd is: “Het voelt minder stoffig dan ik al dacht”. Robert Braam van Museum Niemandsland vond het een leuk project om mee bezig te gaan: “Mooi gelukt – blij mee. We gaan kijken of het uitgewerkt kan worden.” Ook Mijke Pol, vanuit het Erfgoedfestival betrokken bij de opdracht van Museum Het Valkhof reageerde enthousiast: “Als ik Museum het Valkhof zou zijn, zou ik dit zeker willen uitwerken!” En Germa Greving van Museum Het Pakhuis: “Knap hoe jullie de inhoud hebben verwerkt in het proces. Complimenten!”

Beelden uit de presentaties | linksboven: Museum Jac Maris – online tijdlijn, rechtsboven: Cultuur- en Erfgoedpact Liemers – citygame Zevenaar, onder: Museum Staal – interactieve film