Meer bereik voor vrijwilligers musea door Facebook advertenties

Het doel van ons project Ieders Museum is om nieuwe publieksgroepen te bereiken. Eén van de onderdelen van Ieders Museum is de ontwikkeling van een overkoepelend communicatieprogramma dat deelnemende musea ondersteunt bij hun eigen promotie. Een belangrijk onderdeel van dit programma is een reclamecampagne op Facebook en Instagram voor musea in Gelderland zonder betaalde medewerkers.

Facebookcampagnes

De bedoeling van deze campagnes is het bereik van elk deelnemend museum te vergroten, om daarmee de naamsbekendheid een duwtje in de goede richting te geven. Dat doen we door voor elk museum een advertentie te maken, speciaal afgestemd op het museum in kwestie. De advertenties voor elk afzonderlijke museum worden centraal beheerd en betaald door Erfgoed Gelderland, en hierin wordt Erfgoed Gelderland ondersteund door onze projectpartner Pappenheimers. Zo kunnen wij onze leden met professionele hulp aan effectieve campagnes helpen.

Start van de advertenties

We zijn begonnen met twee succesvolle facebookadvertenties, voor Museum Smedekinck en het Kijk- en luistermuseum. De advertenties richten zich op een gebied in een straal van circa 20 kilometer rondom het museum en op mensen met bepaalde interesses.

Op basis van de resultaten wordt een advertentie na een aantal weken aangepast, zo kunnen we analyseren waardoor een advertentie nog beter gaat: bijvoorbeeld een ander doel (dus bijvoorbeeld van meer bezoekers naar de website switchen naar meer facebook-likes) of een andere afbeelding gebruiken.