Logo Erfgoed Gelderland

Datum23-01-2018

HAN studenten presenteren prototypes

Categorieen Nieuws, Samenwerking Hogeschool Arnhem Nijmegen

Zo’n 60 studenten van de opleiding Communicatie en Multimedia Design presenteerden afgelopen week hun prototypes. Acht weken zijn ze met opdrachten uit onze achterban aan de slag gegaan. Gemeente Zutphen, mijnGelderland,  WikiMedia, Stichting WO2GLD en het project ‘Verhaal van Gelderland’, leverden interessante cases aan. Ieder groepje koos één opdracht uit en bedacht een interactieve en innovatieve oplossing. Met als doel het erfgoed op een vernieuwende manier bij het publiek onder de aandacht te brengen.

Prototypes

Nadat de opdrachtgevers de afgelopen weken werden bevraagd en de studenten inhoudelijk input gaven, was het nu het moment om het resultaat te bekijken of te ervaren. En dat was dit jaar weer van een hoog niveau. Mooi om te zien hoe studenten de inhoud zijn ingedoken, archieven hebben bezocht en zich het onderwerp eigen hebben gemaakt. Aan de opdrachtgever van de gemeente Zutphen lieten de groepjes een hologram zien, een idee voor een interactieve abri en een ander groepje had een spel bedacht voor de jonge doelgroep waarin de kikker van de toren centraal staat. De groepen die voor mijnGelderland iets bedacht hadden, presenteerden een VR beleving en een route app. Aansluitend aan het WikiMedia symposium Open-up! presenteerden de studenten hun prototype: een webapplicatie om plaatjes te draaien en te remixen. “Hip, innovatief en veelbelovend”, aldus Michelle van Lanschot.

Stichting WO2GLD kreeg de meeste groepen toebedeeld. De studenten kwamen met bijzondere routes, en hebben met een frisse blik nieuwe concepten bedacht. Projectleider en opdrachtgever Wouter Daemen: “De gepresenteerde prototypes maakten op creatieve en innovatieve manieren gebruik van de aangeboden onderzoeksdata. Ik ben op nieuwe ideeën gebracht en zie volop kansen en mogelijkheden voor het zichtbaar en beleefbaar maken van WO2 erfgoed in Gelderland. Het was ook bijzonder om te zien hoe velen de kans hebben aangegrepen om zich verder te verdiepen in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in Gelderland.” Charlotte van Dijk leverde de opdracht ‘Schatkamers van Gelderland aan’. De vraag was: hoe presenteer je de topstukken van Gelderland op een innovatieve manier? De studenten kwamen met een totaalbeleving, een website waar je eigen verzamelingen kunt maken en een VR game.

SpinAwards Young Talent

Een bijzondere wending dit jaar is de nominatie van drie groepen voor de SpinAwards Young Talent. Deze prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een baanbrekend idee, bedacht tijdens een studieopdracht of stage. Dus wie weet valt een van onze opdrachten in de prijzen!

Vervolg

Alle trailers van de groepjes worden verzameld en komen later op ons YouTube kanaal. We werken al een aantal jaren samen met de opleiding. Meer weten hierover of een keer zelf een opdracht inleveren voor de volgende ronde dit voorjaar klik hier of neem contact op met Henriette Kosse en Maud Heldens.