Collectiefotograaf Hans Wijninga langs Gelderse musea

Collectiefotograaf Hans Wijninga is de afgelopen maanden langs Gelderse musea gegaan om foto’s te maken van objecten volgens de standaarden voor objectfotografie. Partners van CollectieGelderland konden zich opgeven om delen van hun collectie professioneel te laten fotograferen. De foto’s worden vrijgegeven onder een open licentie, zodat ze voor iedereen bruikbaar zijn en ook getoond kunnen worden op CollectieGelderland.nl. Op die manier kan ook het brede publiek van deze collectie-items genieten en ze bestuderen. Wij vroegen Hans naar zijn ervaringen tijdens deze opdracht.

Bij welke musea ben je geweest?
‘Van de 30 musea en culturele instellingen ben ik ondertussen bij 13 geweest: Museum Lunteren, Afrika museum, Regionaal archief Rivierenland, Museum het Pakhuis, Musea Zutphen, Elisabeth Weeshuis Museum, Van ’t Lindenhoutmuseum, Nationaal Bevrijdingsmuseum, Noord Veluws Museum, Voerman Museum, Kasteel Huis Bergh, Slot Loevenstein, Flipje en Streekmuseum Tiel.’

Hoeveel objecten heb je gefotografeerd?
‘De hoeveelheid voorwerpen die ik op deze 13 locaties gefotografeerd heb, verschilde per locatie. Het lag ongeveer tussen de 50 en 125 objecten per dag. Bij het Afrika Museum had ik één studio opstelling waar niet veel aan veranderd hoefde te worden. Het waren kleine objecten die redelijk snel gewisseld konden worden. Totaal gefotografeerde objecten (ik heb ze niet allemaal exact geteld) ligt tot nu ongeveer op 2000. Als ik dezelfde schatting aanhoud zal de eindscore liggen op 4500 objecten voor 30 locaties. Elk object wordt van meerdere kanten gefotografeerd. En misschien ook nog details als zilvermerken en dergelijke. Daarmee komt het aantal foto’s op zo’n 12000.’

Om wat voor soort objecten ging het?
‘De soorten objecten verschilden enorm. Dat maakt het werk ook zo interessant. De ene dag fotografeer ik objecten uit de Tweede Wereldoorlog en daarna bijvoorbeeld miniatuur zilver. Dan weer schilderijen en tekeningen van één schilder bij het Voerman Museum. Of objecten in relatie tot het opvangen van weeskinderen. Het gaat alle kanten op. Het leuke is, dat ik tijdens het fotograferen begeleid wordt door onder andere collectie beheerders, conservatoren of vrijwilligers die allen geboeid zijn door hetgeen gefotografeerd wordt en er veel over kunnen vertellen. Het als een extended museum bezoek. Een constant kijkje achter de schermen.’

Wat is het meest bijzondere object dat je bent tegengekomen?
‘Het meest bijzondere object is moeilijk te zeggen. Persoonlijk hou ik van kleine objecten waar de aandacht en concentratie van de maker samengebald is in een kleine ruimte. Zoals het miniatuur zilver uit Zutphen of kleine middeleeuwse schilderpanelen die ik in Huis Bergh gefotografeerd heb. Als collectie in zijn geheel was ik het meest verrast bij het Afrika useum. Waar ik een deel van de collectie sierraden vast legde.’

Waren er nog memorabele momenten tijdens deze opdracht?
‘Memorabele momenten is lastig. Het is jammer dat ik niet lang bij objecten stil kan staan. Misschien is het geheel wel memorabel. Het besef dat je gezamenlijk hetzelfde streven hebt om cultureel erfgoed zeker te stellen en deelbaar te maken.’

Foto: Hans Wijninga aan het werk bij  Van ’t Lindenhoutmuseum