Verdiepingspagina Persbenadering en publiciteit

Er zijn zoveel verschillende media dat het ingewikkeld is om te kiezen met welke krant, website of met welk tijdschrift u uw doelgroep het beste bereikt. Er komen steeds meer soorten media bij. We focussen ons op free publicity bij online en offline media: kranten, tijdschriften, (nieuws)websites, televisie en radio.

Formats: persbericht en e-mail

Persbericht: Iedereen kan een goed persbericht maken. Het belangrijkste is dat de informatie die overgebracht moet worden helder is: wat wil de journalist weten? Een goed persbericht beantwoordt de volgende vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe (laat)? Download hier een format voor een persbericht.

E-mail: Verzend het persbericht op tijd naar kranten en weekbladen, maar ook weer niet te ver van te voren. Het persbericht een week of twee, eventueel drie, voor een activiteit sturen is voldoende. Download hier een format voor de e-mail. U kunt ook ervoor kiezen om de inleiding of het hele persbericht in de e-mail te zetten.

Format: Perslijst

Om een persbericht te kunnen versturen heeft u eerst gegevens nodig van diverse media. Veel kranten, tijdschriften, websites, televisie- of radioprogramma’s hebben hun algemene redactie e-mailadres gewoon op hun website of in hun colofon staan. Bedenk welke media er allemaal in de buurt is en welke u wilt bereiken, bijvoorbeeld het lokale huis-aan-huisblad of De Gelderlander. Naarmate u vaker contact heeft gehad met de pers, kunt u persoonlijke e-mailadressen en telefoonnummers van journalisten in verzamelen. Download hier een format voor een perslijst.

Beeldgebruik: rechten en cc-licentie

Goede foto’s die iets toevoegen aan het bericht vergroten de kans op plaatsing van uw persbericht. Stuur de foto’s met het bericht mee en zorg dat ze vrij zijn van auteursrechten. Uw foto moet een goede resolutie hebben (minimaal 300 dpi). Vergeet ook niet de foto’s te voorzien van een bijschrift.

Regel altijd toestemming van de persoon die het beeld gemaakt heeft. De pers moet het rechtenvrij kunnen plaatsen en, indien het niet anders kan, met alleen de voorwaarde van naamsvermelding van de maker.

Lees hier meer over auteurs- en beeldrechten, portretrecht en AVG.

U kunt ook de beeldrechten aangeven met Creative Commons. Deze licentie biedt auteurs, kunstenaars, wetenschappers, docenten en alle andere creatieve makers de vrijheid om op een flexibele manier met hun auteursrechten om te gaan. Met een keuze uit zes (gratis) beschikbare standaardlicenties bepaalt de auteursrechthebbende in welke mate zijn of haar werk verder verspreid mag worden, en onder welke voorwaarden dit mag. Lees hier meer.