Verhaal van Gelderland

Erfgoed Gelderland werkt in het project Verhaal van Gelderland intensief samen met het Nederlands Openluchtmuseum en Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen om de Gelderse geschiedenis tot leven te brengen. Niet alleen voor de inwoners van Gelderland, maar ook voor de toerist die hier op vakantie is. Vijf iconen zijn gekozen als de sterren van de subprojecten en de campagnes: Romeinen, Hanzesteden, Kastelen, Tweede Wereldoorlog en de Veluwe.

Rol Erfgoed Gelderland

Erfgoed Gelderland is op verschillende manieren betrokken bij Verhaal van Gelderland. We organiseren samen met Omroep Gelderland de Gelredagen. Daar proberen we zoveel mogelijk onze leden en achterban bij te betrekken zodat zij zich kunnen laten zien aan een nieuw publiek. Daarnaast verzamelen we content rondom de iconen voor de websites van MijnGelderland en CollectieGelderland, die we extra onder de aandacht brengen. Tot slot ontwikkelen we innovatieve manieren om erfgoed en geschiedenis te beleven.

Gelredagen

In het najaar van 2016 is de tweede serie van de Ridders van Gelre te zien op Omroep Gelderland.  Elke maandagavond is er een aflevering van dit programma over de geschiedenis van Gelderland en brengen de Ridders bijzondere thema’s en locaties over het voetlicht. De Gelredagen vinden elke daarop volgende zaterdag plaats en sluiten aan bij het thema en de locaties van het programma. De Gelredagen  zijn succesvol en druk bezocht: er komen per keer tussen de 200 en 700 personen. Door het project kunnen steeds meer mensen kennisnemen van ‘Het Verhaal van Gelderland’.  De Gelredagen en het tv-programma zijn mogelijk dankzij ondersteuning van de Provincie Gelderland.

Themacampagne

Voor de invulling van de themacampagne maken we gebruik van een overzicht met evenementen en van de informatie die via persberichten naar nieuws@erfgoedgelderland.nl wordt gestuurd. Alle aanvullingen en opmerkingen zijn welkom. Bekijk de longlist op onze website.

Ieder thema krijgt gedurende een bepaalde periode de nadruk in de imagocampagne. De campagnebeelden mogen wel het hele jaar gebruikt worden. In de themaperiode verzendt RBT KAN een poster en flyer van dat thema naar de toeristische partners en stelt hen de digitale toolkit ter beschikking. Erfgoed Gelderland zal vooral online, via de sociale media van mijnGelderland en CollectieGelderland, de campagne ondersteunen. Tijdlijn themaperiodes: Romeinen: 16 april t/m 8 mei; Kastelen: 2 mei t/m 16 mei; Hanze: 16 juli t/m 13 augustus én op de dagen dat in Doesburg en Zutphen hanzefestivals plaatsvinden in juni; Tweede Wereldoorlog: 29 augustus t/m 25 september; Veluwe: 8 oktober t/m 31 oktober

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: