Interactieve Studiezaalwand

MOORE Industries (voormalige locatie archief)Kasteel Waardenburg Geldersch Landschap en KastelenAcademie voor RechtspraktijkMannenkoor Schola Tiel Streekmuseum Baron van BrakellWim Veerman (oud-streekarchivaris)Emile Smit (stadshistoricus Tiel)Marcel van Kempen (fotograaf Tiel)Flipje- en Streekmuseum TielGouda Refractories BVMedewerkers voormalige Chamotte Fabriek Geldermalsen

PlaatsTiel
Eigenaar Regionaal Archief Rivierenland
Stemmen 160
website terug naar overzicht

Op de glazen wand van de studiezaal van het Regionaal Archief Rivierenland (RAR) vinden bezoekers afbeeldingen terug van archiefstukken uit de archieven en collecties van het RAR. Veel bezoekers zijn benieuwd naar het verhaal achter die bronnen, en vroegen voorheen informatie daarover. Om hen nog meer tegemoet te komen, heeft het RAR de studiezaalwand interactief gemaakt. De bronnen komen tot leven door middel van filmpjes en vertellen hun verhaal. Deze verhalen hebben allen andere invalshoeken: ze kunnen gaan over de inhoud (bijvoorbeeld wat er geschreven staat in het dagboek), achtergrondinformatie (bijvoorbeeld over het Kasteel Waardenburg) of vorm (bijvoorbeeld over de manier waarop foto’s ontwikkeld werden). Bij de Open Dag van het archief, 1 april 2017, werd de interactieve studiezaalwand officieel geopend. Vanaf dat moment zijn de verhalen achter de bronnen zichtbaar voor iedereen, via de website of in het archief.

In totaal staan er op dit moment 17 filmpjes online en heeft het RAR voor 24 filmpjes het materiaal verzameld. Er staan in totaal 36 bronnen op de studiezaalwand. Bij de 17 tot nu toe geplaatste filmpjes is gekeken naar de spreiding van het werkgebied van het RAR – iedere gemeente komt ten minste één keer voor op de interactieve studiezaalwand. Daarnaast hebben we gekozen voor verschillende soorten presentaties: soms is het een muziekstuk, soms een vertellend personage, dan weer een rondleiding of er een (ervarings)deskundige aan het woord.
Alle facetten van het project zijn met eigen budget en in eigen beheer uitgevoerd: van het zoeken van achtergrondinformatie tot het maken van de website. Om deze filmpjes te kunnen maken, hebben we samengewerkt met verenigingen, bedrijven en individuen in de regio. Samen met hen hebben we per bron een passende invulling gezocht en gevonden. Zo hebben we bij het verhaal over de voormalige Chamotte-fabriek in Geldermalsen in overleg met de oud-medewerkers gekozen voor hun persoonlijke verhaal. Binnen het verhaal over Kasteel Waardenburg heeft rondleider Bert Vos van het Gelders Landschap een rondleiding gegeven door het kasteel en over het landgoed. In het verhaal over het buurtspraakboek van Tiel vertelt historicus Emile Smit, zelf lid van diversen historische verenigingen, ons meer over het Tielse leven van toen. Het koor Schola Cantorum Tiel bood aan om het per toeval ontdekte Gregoriaanse muziekblad opnieuw in te zingen, nadat ze het eerder al tijdens een uitvoering ten gehore hadden gebracht. Het Streekmuseum Baron van Brakell in Ommeren stelde haar accommodatie en voorwerpen uit de collectie beschikbaar voor het uitbeelden van het verhaal over de Mariakroon in Culemborg. Zij hebben dat allen op vrijwillige basis gedaan. Daarnaast zijn bij dit project bijna alle medewerkers van het RAR betrokken geweest en veel ervan zijn terug te vinden in de filmpjes. Behalve voor de bezoekers, was het ook voor de medewerkers een verrijking van kennis én collegialiteit. De projectmedewerkers, in dienst bij het RAR, hebben naast hun betaalde uren voor dit project veel vrijwillig gewerkt – bijvoorbeeld bij het monteren van de filmpjes of bij opnamedagen.

In de toekomst zouden we graag de andere bronnen digitaal willen toevoegen. Daarnaast hebben we de wens om de wand daadwerkelijk interactief te maken, door de bronnen écht tot leven te laten komen met behulp van Augmented Reality. In de educatieve bezoekles ‘Hoe woon jij?’, die is bedoeld voor groep 5 van het basisonderwijs, wordt gebruik gemaakt van de interactieve studiezaalwand. Met het verhaal over Miesje Sandelhout wordt het leven van een meisje in de zestiger jaren geïllustreerd. Deze les wordt momenteel nog ontwikkeld. Ook nemen we de filmpjes over het maak- en bewaarproces van archieven op in de educatieve bezoekles ‘Voor altijd bewaren?!’, waarbij leerlingen in de huid van een archivaris kruipen. Op die manier laten we kinderen (en volwassenen) die het archief bezoeken op een luchtige, speelse en innovatieve manier kennismaken met de (verrassende) verhalen achter de archiefstukken. Natuurlijk kunnen ze ook vanuit school of thuis de filmpjes bekijken via de website www.studiezaalwand.nl. Tot slot vormt de interactieve studiezaalwand tijdens open dagen en bijeenkomsten van externen een onderdeel van de rondleiding door ons nieuwe archiefgebouw.

Op dit moment kunnen bezoekers via de website of via de studiezaalwand zelf meer informatie bekijken/beluisteren over de bronnen op de wand. Vanaf de lancering wordt dit met enthousiasme gedaan, bezoekers maken op een toegankelijke manier kennis met hun eigen omgeving.