Interactieve Studiezaalwand

Op de glazen wand van de studiezaal van het Regionaal Archief Rivierenland (RAR) vinden bezoekers afbeeldingen terug van archiefstukken uit de archieven en collecties van het RAR. Veel bezoekers zijn benieuwd naar het verhaal achter die bronnen, en vroegen voorheen informatie daarover. Om hen nog meer tegemoet te komen, heeft het RAR de studiezaalwand interactief gemaakt. De bronnen komen tot leven door middel van filmpjes en vertellen hun verhaal. Deze verhalen hebben allen andere invalshoeken: ze kunnen gaan over de inhoud (bijvoorbeeld wat er geschreven staat in het dagboek), achtergrondinformatie (bijvoorbeeld over het Kasteel Waardenburg) of vorm (bijvoorbeeld over de manier waarop foto’s ontwikkeld werden).

Bij de Open Dag van het archief, 1 april 2017, werd de interactieve studiezaalwand officieel geopend. Vanaf dat moment zijn de verhalen achter de bronnen zichtbaar voor iedereen, via de website of in het archief.

In totaal staan er op dit moment 17 filmpjes online en heeft het RAR voor 24 filmpjes het materiaal verzameld. Er staan in totaal 36 bronnen op de studiezaalwand. Bij de 17 tot nu toe geplaatste filmpjes is gekeken naar de spreiding van het werkgebied van het RAR – iedere gemeente komt ten minste één keer voor op de interactieve studiezaalwand. Daarnaast hebben we gekozen voor verschillende soorten presentaties: soms is het een muziekstuk, soms een vertellend personage, dan weer een rondleiding of er een (ervarings)deskundige aan het woord.

Alle facetten van het project zijn met eigen budget en in eigen beheer uitgevoerd: van het zoeken van achtergrondinformatie tot het maken van de website. Om deze filmpjes te kunnen maken, hebben we samengewerkt met diverse instellingen, bedrijven en individuen, die graag mee wilden doen aan het project. Zij hebben dat allen op vrijwillige basis gedaan. Daarnaast zijn bij dit project bijna alle medewerkers van het RAR betrokken geweest en veel ervan zijn terug te vinden in de filmpjes. Behalve voor de bezoekers, was het ook voor de medewerkers een verrijking van kennis én collegialiteit. De projectmedewerkers, in dienst bij het RAR, hebben naast hun betaalde uren voor dit project veel vrijwillig gewerkt – bijvoorbeeld bij het monteren van de filmpjes of bij opnamedagen.

In de toekomst zouden we graag de andere bronnen digitaal willen toevoegen. Daarnaast hebben we de wens om de wand daadwerkelijk interactief te maken, door de bronnen écht tot leven te laten komen met behulp van Augmented Reality. Ook zijn we bezig met het ontwikkelen van een bezoekles voor het primair en voortgezet onderwijs, waarin de bronnen een rol spelen.

Op dit moment kunnen bezoekers via de website of via de studiezaalwand zelf meer informatie bekijken/beluisteren over de bronnen op de wand. Vanaf de lancering wordt dit met enthousiasme gedaan, bezoekers maken op een toegankelijke manier kennis met hun eigen omgeving.

Stem voor dit project voor de Gelderse Roos Prijs